De Chinesen hebben verschillende andere uurwerken, waaronder chrono's van ik meen Venus, schaamteloos gekloond
De Venus 175 bedoel je? Die is inderdaad nu een Sea-Gull ST-19 - Venus had in de 60s namelijk geld nodig om een nieuw uurwerk te ontwikkelen en heeft dat bekostigd door hun volledige tooling voor de 175 te verkopen aan de Chinezen, die een chrono uurwerk zochten voor hun luchtmachthorloges. Dat kun je nauwelijks schaamteloos klonen noemen, dat is betalen voor geleverde diensten.
De Chinezen hebben wel de meeste gangbare ETA uurwerken gekloond - naast ook een zeer rijk aantal eigen uurwerken te hebben, overigens. Maar de patenten hierop zijn allang verlopen dus dit is legaal. Of je het er moreel mee eens bent is een tweede, maar vergeet niet dat er in het belang van de maatschappij een goede reden is dat patenten verlopen...
Even goeie vrienden Edgar, ik heb alle respect voor jouw kennis van horloges en lees met plezier je berichten op DZVL. Maar als je me doodleuk hier van propaganda gaat betichten hoop ik toch op een iets meer gefundeerd verhaal dan het nu over een 'te scherp aangezette term' hebben.
Anyway - de kwaliteit van een Chinese tourbillon uit een horloge van nog geen 400 euro zal natuurlijk nooit tippen aan een Zwitserse tourbillon van 200.000 euro - het zou ook een schande zijn als dat wel zo was. Overigens hebben de Chinesen ook 3d tourbillons van eigen makelij in dezelfde prijscategorie, dus dat zou nog best een leuke eerlijke vergelijking kunnen zijn. Maar als het de techniek is die je interesseert is zo'n Chinees model een verdomd leuk instap exemplaar. De goedkoopste Zwitser zal ergens rond de 30k euro beginnen? Ik kan hier enkel voor mezelf spreken, maar dat is als student simpelweg
niet een optie. Ook de komende jaren nog niet.