Auteur Topic: Pochet  (gelezen 60083 keer)

Offline Nicollo Machiavelli

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Pochet
« Reactie #810 Gepost op: 09 februari 2012, 22:49:02 »
Interessante stelling;

Hoe zou een pochet schade kunnen berokkenen?

De beschrijving van Mickey F. vind ik wel doeltreffend.
Doe het, draag het. Echter niet als je zeker weet dat het niet goed valt. Al zou je, zoals echte polderdandy betaamt, aan het laatste natuurlijk ook gewoon lak moeten hebben.
Een persoon kan op om twee redenen worden aangevallen: ten eerste omdat men hem wil onderwerpen, en ten tweede omdat men bang is door hem onderworpen te worden.
(uit "Discorsi")

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #811 Gepost op: 09 februari 2012, 22:56:56 »
Hoewel het misschien altijd zou moeten kunnen, berokkend het je soms meer schade dan dat het goed doet. In dat geval zou ik het toch achterwege laten.

Oh ja? Leg eens uit...
"A man should look as if he had bought his clothes with intelligence;
put them on with care and then forgotten all about them."

.
- Sir Hardy Amies (1909-2003)

Offline paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #812 Gepost op: 09 februari 2012, 22:57:46 »
In tegenstelling tot de anderen ben ik van mening dat een pochetje altijd moet kunnen.
In dit geval ben ik het toch weer geheel eens met MF: het lijkt me nogal situationeel, en in professionele situaties kies ik ook zorgvuldig wanneer ik denk dat het wel en niet kan, in de zin dat het afstotend/storend kan zijn voor de andere partij dat je (extreem) beter gekleed gaat dan de ander, en je als arrogant, stads of nog wat ergers wordt ervaren; dit is trouwens overeenkomstig de suggesties die mevrouw Groskamp ooit deed.
Nu ben jij nog student, meen ik, en dan heb je mogelijk iets meer vrijheid.
L'incurie de la toilette est un suicide moral (Honoré de Balzac, in: Le traité de la vie élégante).

Offline Bill Splates

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Pochet
« Reactie #813 Gepost op: 09 februari 2012, 22:59:32 »
Oh ja? Leg eens uit...

Andersom dan, Charlie. Wat voegt een pochet toe als het op een discutabel moment is?

Offline Peter Bastian

• Gebruiker
  • //
    • Bekijk profiel
« Reactie #814 Gepost op: 09 februari 2012, 23:05:26 »
Inderdaad, soms is het gewoon niet slim om beter gekleed te gaan dan je afspraak. Denk ook aan onderhandelingen bijvoorbeeld, maar kom je vast achter na je studie ;)

Overigens ook nog nooit een goed geklede notaris gezien...
//

Offline Chris

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #815 Gepost op: 09 februari 2012, 23:09:23 »
Zeker PB. Je moet je kleden naar de situatie waarin jij je gaat begeven.

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #816 Gepost op: 09 februari 2012, 23:12:15 »
Open deur inmiddels, maar kleden naar de gelegenheid is het motto.

Maar schade berokkenen vind ik wel erg ver gezocht. Het is de drager die zich altijd nog kan aanpassen als hij merkt dat hij uit de toon valt.
Een persoon kan op om twee redenen worden aangevallen: ten eerste omdat men hem wil onderwerpen, en ten tweede omdat men bang is door hem onderworpen te worden.
(uit "Discorsi")

Offline Bootstrap

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #817 Gepost op: 09 februari 2012, 23:13:02 »
Oh ja? Leg eens uit...

Er zijn situaties waarin een andere partij aanstoot kan nemen. Als die partij in staat is daar consequenties aan te verbinden, of een bepaalde opinie vormt die je juist wil vermijden, dan loont het om dit uit de weg te gaan door een pochet achter wegen te laten. Of je dat schade noemt of niet, vind ik interpretatie. Volgens mij strookt dit vrij goed met MF's verhaal:

Binnenkort mag ik weer eens een aantal bedrijven waar wij mee werken gaan vertellen dat ze beter moeten gaan presteren. Dat gaan geen vrolijk-nieuws-gesprekken worden en dan wil ik als ik daar wegrij niet blijven hangen als die stadse blaaskaak met dat gesoigneerde uiterlijk. Dan dus ook geen pochet in mijn borstzak. Donkerblauw navy pak, zwarte schoenen, effen wit of lichtblauw shirt en rustige, donkere das wordt het dan.

Als je in een conservatieve branche werkt en je hebt het geluk om als hi-po kans te maken op een plekje in de boardroom zou ik het trouwens wel laten. Straat als ik ben heb ik die kans natuurlijk nooit gehad. ;-)
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #818 Gepost op: 09 februari 2012, 23:15:54 »
O.K. eensch en duidelijk
(uit "Discorsi")

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #819 Gepost op: Gisteren om 01:21:54 »
Daar ben ik het niet mee eensch. Hoe kan een pochetje dragen aanstoot tot iets geven en leiden tot een onwenselijke situatie? Ik denk dat mensen die zo'n onwenselijke situatie creëren simpelweg doordat een ander een pochetje draagt, maar eens een cursusje eigenwaarde moeten gaan volgen. Akkoord, ik ben het ermee eensch dat je jezelf moet kleden naar de situatie. Je verschijnt immers niet in rok o.i.d. op een sollicitatiegesprek, maar om nu te stellen dat een pochetje kan leiden tot een situatie waarin een andere partij aanstoot neemt...

Ach, ik ben nog maar een student die ook maar wat aanklooit. Over dit onderwerp zijn in ieder geval de meningen verdeeld, zo blijkt. Het zal mij in ieder geval niet doen veranderen.

.

Offline marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #820 Gepost op: Gisteren om 01:27:49 »
Groep die vindt dat je prima een pochet op kantoor kunt dragen valt volgens mij redelijk samen met de groep die nog nooit op een kantoor gewerkt heeft.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #821 Gepost op: Gisteren om 01:33:53 »
Ach man, dat is geklets in de ruimte wat je daar zegt.

.

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #822 Gepost op: Gisteren om 08:36:07 »
Groep die vindt dat je prima een pochet op kantoor kunt dragen valt volgens mij redelijk samen met de groep die nog nooit op een kantoor gewerkt heeft.

Nuance; ...... die nog nooit in noordelijk West-Europa op kantoor gewerkt heeft, al zijn er meer geografische gebieden te duiden.

Overigens ehhhh... Van de zomer met een makelaar in streepjespak naar een appartement in Amsterdam wezen kijken. Naast de knallend roze streep in zijn pruisischblauwe pak had de makelaar in kwestie een al even knallend roze pochet strak gevouwen in zijn borstzak. Oh ja! en heel lichtbruine bijna blanklederen schoenen (van het soort en kleur dat je op vakantie draagt in het zuiden van Europa).
Makelaars werken ook op kantoor. Of dit nu de juiste stijlgroep is, om als voorbeeld te nemen daarover kan worden getwist natuurlijk. 
(uit "Discorsi")

Offline Bill Splates

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Pochet
« Reactie #823 Gepost op: Gisteren om 09:38:40 »
Nogmaals, is natuurlijk behoorlijk situationeel. Wat is de setting van het gesprek, in welke branche, wat voor functie degene doet en de rest van het voorkomen.

Een patserige hoofdstedelijke makelaar is wel een extreem voorbeeld.

Offline HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #824 Gepost op: Gisteren om 23:14:34 »
Ik ben de laatste tijd weer veel bij klanten in de overheid (Ministeries) en werkzaam in de IT. De afstand is al groter alleen al omdat ik een das draag (eigenlijk al omdat een pak aan heb) laat staan dat ik er nog een pochet aan toevoeg dan heb ik helemaal een kloof, dat is iets wat ik niet wil met klanten zeker niet in sales.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #825 Gepost op: Vandaag om 01:53:55 »
Ik ben de laatste tijd weer veel bij klanten in de overheid (Ministeries) en werkzaam in de IT. De afstand is al groter alleen al omdat ik een das draag (eigenlijk al omdat een pak aan heb) laat staan dat ik er nog een pochet aan toevoeg dan heb ik helemaal een kloof, dat is iets wat ik niet wil met klanten zeker niet in sales.

Een pak en das? Wat is dat? Het is toch gewoon de grootste verloedering van de samenleving...

Die verdomde fusking casual friday cloth plonkers.

.

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #826 Gepost op: Vandaag om 02:30:07 »
Het mocht je misschien nog niet zijn opgevallen Charles, maar in Nederland is het iedere dag casual Friday.
(uit "Discorsi")