Hallo,
[...]
Voor vrije dagen wil ik een donkere (eenvoudige) jean combineren met een polo en nette schoenen ipv sneakers. Welke schoenen kunnen hierbij? (modellen/kleuren aub, budget schoenen 100-150euro). EDIT na aanleiding van reactie van Rogier: dacht zelf aan van Lier/ van Bommel/ Bexely/ Loding.
Allereerst welkom!
Wat betreft je vraag aangaande schoenen, en dan specifiek modellen en kleuren. Ik denk dat je binnen je budget zo eenvoudig mogelijke schoenen moet zoeken. Ik kan je niet helpen met de merken binnen je budget, omdat ik zelf (inmiddels) in een totaal andere prijsklasse koop.
Zo eenvoudig mogelijke schoenen dus. Ik ga ervan uit dat de donkere (eenvoudige) spijkerbroek waar je het over hebt donkerblauw is. Dan zou ik zoeken naar een héél donkerbruine
plain oxford:

Dit plaatje alléén ter illustratie van het model!
Wellicht dat je daarvoor kunt overwegen om je budget wat op te rekken. Dat geeft je de mogelijkheid om wat kwalitatief betere schoenen aan te schaffen, die je -als je de schoenen goed onderhoudt- op termijn zonder problemen onder een grijs of blauw pak kunt dragen. De Polo Benton captoe in het bruin kan bijvoorbeeld ook heel goed!
Daarnaast zou ik denken aan een derby, in een wat lichtere kleur bruin:

Staat wat sportiever en geeft je de mogelijkheden om met je schoenen ook wat te spelen en het totale beeld meer of minder casual te maken. Kleuren hier bijvoorbeeld een middenbruin of zelfs kastanjebruin/
chestnut. Zie de plaatjes: de bovenste is kastanjebruin, de onderste middenbruin.
Volgende week maak ik een afspraak met shirtbyhand om mijn maat op te laten nemen en 2 of 3 shirts te laten maken. 1 shirt dient voor het uitgaan en 2 shirts wil ik makkelijk kunnen combineren met blazers (zie onder). Welke kleuren/patronen raden jullie aan. Trouwens zijn manchetten too much voor causual wear?
Het shirt dat je wilt laten maken voor het uitgaan kun je je helemaal op uitleven qua kleur en dessin. Zeker in combinatie met een eenvoudig jasje/blazer!
Voor de andere shirts denk ik dat het de moeite waard is om het simpel te houden, effen lichtblauw en een lichtblauwe streep. Wit is wellicht ook mogelijk, maar dan in een wat meer casual stof. Wat stofsoorten aangaat zitten er deelnemers op dit forum die daar veel beter over kunnen adviseren dan ik (mijn advies zal sowieso als 'behoudend' gezien worden

). Qua kraag voor de 'nettere' shirts dnk ik dat vrijwel alle modellen wel kunnen, al zou ik niet direct voor een te grote
spread gaan. Ik zou enkele manchetten kiezen, veel flexibeler inzetbaar en meer casual. Wat de ergens eerder genoemde 'Napolitaanse' manchetten betreft: zie mijn onderschrift!
Verder wil ik 2 blazers aanschaffen. Ik heb Andy's website over blazers gelezen en daarin wordt verteld dat ik moet zoeken naar klassieke navy blue met goudkleurige knoppen.
Goed dat je je breed georiënteerd hebt. Besef wel dat AskAndy zich vooral richt op een traditioneel Amerikaanse stijl!
Ik denk dat een blazer (mét de metalen knopen, al hoeven die niet direct goudkleurig te zijn) één van de meest veelzijdige jasjes is die je in je kast kunt hebben hangen, wat anderen hier ook mogen denken van een blazer ("Oubollig" e.d.

). Maar, waarom meteen twee? Eén blazer is voorlopig meer dan genoeg, en dan kun je ook een ander jasje aanschaffen. Dan heb je meteen méér mogelijkheden om te combineren. Denk aan een lichtbruin/beige/lichtgrijs, evtentueel linnen jasje.
Overigens, als je gelet op de commentaren toch terugdeinst voor metalen knopen, een effen blauw jasje is vrijwel net zo flexibel als een blazer. Wil je toch iets dat aan een blazer doet denken, overweg dan lichter gekleurde hoornen knopen.
Ik heb zelf nu een paar uitgezocht. Graag jullie mening hierover.
http://www.sierratradingpost.com/p/10018,52972_Silverstone-Blazer-Super-110s-Wool-For-Men.html
http://www.sierratradingpost.com/p/10018,53458_Southwick-Super-120s-Wool-Blazer-with-Gold-Crested-Buttons-For-Men.html
http://www.sierratradingpost.com/p/10018,48141_Corneliani-Super-110s-Worsted-Wool-Blazer-For-Men.html
En zouden jullie ook kunnen reageren op de kwaliteit van deze jasjes?
Waarom wil je jasjes van internet kopen? Ik krijg de indruk dat dit jouw eerste paar jasjes gaan zijn. Dan heb je er m.i. meer aan om dat in een winkel te doen, waar je kunt passen (!) en ze kunt laten vermaken. Misschien betaal je iets meer, maar Suitsupply heeft volgens velen hier best aardige mogelijkheden. Wat de kwaliteit van deze drie betreft, ik ken alleen Corneliani als merk, en hun spullen zijn over het algemeen prima.
Succes met je keuzes!
MtB