Auteur Topic: Stijlvol een appel schillen / brief openen  (gelezen 6686 keer)

Offline acour_jeroen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stijlvol een appel schillen / brief openen
« Gepost op: 19 februari 2007, 19:07:32 »
Kortom: Dient een stijlvol man te beschikken over een zakmesje om zijn appeltje te schillen, een verpakking of brief te openen en wat zo niet meer voorvalt, en zo ja, wat voor mes dient het te betreffen?

Zelf gebruik ik een (werkzaam in de techniek) een Spyderco:

(Hannibal Lecter hanteert een Spyderco Harpy in één van de boeken, maar die is voor het schillen niet zo bruikbaar)

Maar onderstaande vind ik persoonlijk stijlvoller (Laguiole, leverbaar in allerlei houtsoorten, ivoor, been, etc.):

Ook als sigarenknipper verkrijgbaar ;):

Uw meningen?

Offline H_D

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2007, 20:22:58 »
Heel mooi gereedschap! Helaas is mijn botte motoriek en lompe mentaliteit niet aan dit soort artikelen besteed; ik eet een appel altijd met schil op (ja, 't schijnt slecht te zijn), in een enkel geval vreet ik het klokhuis ook deels op en brieven scheur ik in een vlaag van overdreven nieuwsgierigheid met mijn handen open.  :oops:

Dat gezegd hebbende, ik heb wel een fraai Spaans zakmes liggen.
If you're paying peanuts, you'll end up hiring monkeys"

Offline Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2007, 20:45:23 »
Schitterend!!!  (die van Laguiole!)
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2012 - Oxford: Corthay Bucy

Pierre Corthay on Blogspot

Offline Bart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2007, 20:50:14 »
Ik maak over het algemeen gebruik van onderstaand mes, niet te groot, multi functioneel en vlijmscherp.

Stemt rechts en haalt links in

Offline Elmer

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2007, 22:01:28 »
rot toch op met die messen,
daar heb ik mama voor :wink:

Offline Bachelor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2007, 22:11:13 »
Citaat van: "Elmer"

Knipt je moeder ook je sigaren?  :P

Offline Bart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2007, 22:14:47 »

Een moeder met messen.....Italiaanse  :lol:
Stemt rechts en haalt links in

Offline Elmer

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2007, 23:02:21 »
Citaat van: "Bachelor"

Knipt je moeder ook je sigaren?  :P

Ik heb 3x een dure knipper gehad, nu enkel gratis knippers.

Offline Argonath

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2007, 20:12:19 »
Stijlvol een appel schillen...

:giertzichdoodsmiley:

:) wat een grap
II

Offline gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2007, 20:59:06 »
Maar wel mooie messen die acour liet zien vooral die met het houten heft.

Jason

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2007, 23:30:44 »
Mooie messen inderdaad, waar kan je zo'n spyderco kopen?

Offline acour_jeroen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2007, 11:48:05 »
Citaat van: "Jason"
Mooie messen inderdaad, waar kan je zo'n spyderco kopen?

Outdoor-stores of online...(http://www.knivesandtools.com schijnt goed te zijn)

Offline Harm

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Thuisbarista.nl
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2007, 16:10:05 »

Nog steeds een mooi mes.

Offline MrMB

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Stijlvol een appel schillen / brief openen
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2012, 14:19:58 »

Nog steeds een mooi mes.

Een geweldig mooi mes!

Offline maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2012, 14:26:08 »
Zeker een fraai mes.
Maar het lijkt me te groot (ingeklapt) om zorgeloos/ongemerkt op zak te hebben.
Je zult dus al wel je koffertje of brieventas bij je moeten hebben. (Nouja...waar heb je anders die appels ook in meegenomen)

--edit : Ik heb niet de moeite genomen uit te zoeken hoe groot het mes daadwerkelijk is. Wellicht valt 't allemaal wel mee.
De z doet het regelmatig niet....

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 26 januari 2012, 14:33:39 »
Aangezien dit topic opnieuw leven is in geblazen, doe ik ook maar een duit in het zakje. Zilveren brievenopener, ooit van mijn overgrootvader geweest, maar ik hebt 'em geërfd van mijn grootpapa:

"A man should look as if he had bought his clothes with intelligence;
put them on with care and then forgotten all about them."

.
- Sir Hardy Amies (1909-2003)

Offline maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 26 januari 2012, 14:41:42 »
Ze maakten mooie spulletjes vroeger Charlie

Voor het openmaken van een envelop gebruik ik overigens altijd pen, mes of sleutels. Net wat ik het snelst in handen heb.

Offline Mediaman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2012, 15:35:16 »
Brieven? :mrgreen:
A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone.

Offline GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2012, 15:51:31 »
Ben ik heel saai met deze op zak?

Ik gebruik eigenlijk de schroevendraaiers (waarvoor ik ook dit model gekozen heb) vaker dan het mes.

Offline maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2012, 15:56:25 »
@MediaMan

Brieven...hoe leggen we dat uit?? :-k

Stel je voor dat het internet het niet doet. Nadat je bent bekomen van de schrik en hebt gebeld met je provider kom je tot het inzicht dat er voorlopig geen communicatie via glasvezel of koperkabel mogelijk is. Uiteraard wil je wel op het grote smoelenboek aangeven dat je vriendje zoiets grappig had gedeeld. Wat nu te doen? Je belt je vader en moeder natuurlijk. Hoe deed men dat vroeger voordat de wereld werd overgenomen door de digimens? En tuurlijk weten vader en moeder hoe dat ging. Je zult op zoek moeten naar de volgende voorwerpen. In de meeste huizen niet meer te vinden, dus we moeten rekeing houden met een totale communicataire stilte. Maar met een beetje geluk heb je de volgende voorwerpen wel in huis:
1 - Papier (Dit is een heel erg plat materiaal (0.1 mm). Het materiaal is erg buigzaam kan zelfs gevouwen worden.
2 - Een pen, vulpen of potlood (Het stuk gereedschap waarmee vroeger boodschappen werden gemaakt)
3 - Envelop (Dit is meestal  ook van papier gemaakt en dient om de brief zelf te beschermen tegen ongure types. Denk maar aan https itt. http)
4 - Brievenbus (Hier gaat het vaak mis. Deze zijn nauwelijks meer te vinden. In ieder geval kun je er je brief (in envelop) in kwijt waarna de koninklijke posterijen de brief bij de geadresseerde aflevert.

Wat nu te doen :
1 - Probeer met het gereedschap van 2 op het papier (1) de letters die je normaal typt te krassen. In het toenmalige nederlands gold dat als schrijven. Denk erom geen fouten te maken, want er is geen erase of delete in deze ouderwetse technologie.
2 - Schrijf daarna het adres (verwar dit adres niet met een email-adres. Het gaat hier om het fysieke adres van de persoon) op de envelop.
3 - Envelop dicht plakken. (Zit vaak een voorgeassembleerd lijmrandje op de flap van een envelop. Deze rand kan geactiveers worden door er aan te likken. (jajajaja ... je kunt nog veel meer activeren door er aan te likken)
4 - envelop in de dichtbijzijnde brievebus stoppen.

En na een luttele 2 dagen komt de brief dankzij de Koninklijke Posterijen Nederland op zijn bestemming.

Ik hoop dat ik het concept van de brief zo enigzins duidelijk heb weten te maken.

Owja....de brievenopener heb je nodig om de dicht geplakte envelop weer open te maken.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2012, 16:14:08 »
Ik schrijf nog best regelmatig brieven, zelfs nog sommigen met de hand.

:D

.

Online Chris

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2012, 16:19:36 »
Doe mij dan maar de kai.
Geen brieven mee openen liever.

Offline Mediaman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2012, 16:25:09 »
Aha, dank Maboc! Fijn dat je d'r weer bent, zonder jou snap ik dit soort dingen echt niet meer.

Dus een soort extreem onveilige en trage email op een papiertje dat weer in een ander geplakt papiertje met speeksel van een ander is gevouwen en waarvan je niet zeker weet dat het aankomt en als het aankomt duurt het bizar lang voor dat je antwoord en speeksel retour krijgt.

Een geestig concept, beetje dom wel.

@Charlie: Wat een verrassing,...ik krijg de indruk dat je dit topic oprakelt om dat te kunnen melden.

Als ik thuis brieven krijg maak ik die open met een keukenmes op het werk voldoet een pen prima.

Offline maboc

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2012, 16:35:56 »
Aha, dank Maboc! Fijn dat je d'r weer bent, zonder jou snap ik dit soort dingen echt niet meer.
Dank je. Ik vermoedde al dat je het alleen niet zou redden. Dus ik heb m'n hand nog maar eens over het hart gestreken.

Citaat
Dus een soort extreem onveilige en trage email op een papiertje dat weer in een ander geplakt papiertje met speeksel van een ander is gevouwen en waarvan je niet zeker weet dat het aankomt en als het aankomt duurt het bizar lang voor dat je antwoord en speeksel retour krijgt.
Ik vind je gebrek aan vertrouwen in het KPN personeel stuitend. Daarnaast begrijp ik zo'n 4...5 dagen wachten op antwoord voor jou al teveel is..tssss
Citaat
Een geestig concept, beetje dom wel.
Het was dan ook maar een probeerseltje van de BV nederland in vroeger tijden. Jaren later is de nu nog steeds in gebruik zijnde email ontwikkeld.

Offline Carwo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2012, 16:39:59 »
Ben ik heel saai met deze op zak?

Ik gebruik eigenlijk de schroevendraaiers (waarvoor ik ook dit model gekozen heb) vaker dan het mes.

Die heb ik een jaar of twintig op zak gehad. Ik gebruikte vooral de schroevendraaier links; niet om te schroeven maar voor de andere functie, en natuurlijk de kurkentrekker (bij jou de kruiskopschroevendraaier) voor als er iets anders in de fles zat.
Zevenhonderdvier

Offline GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2012, 16:53:12 »
Die heb ik een jaar of twintig op zak gehad. Ik gebruikte vooral de schroevendraaier links; niet om te schroeven maar voor de andere functie, en natuurlijk de kurkentrekker (bij jou de kruiskopschroevendraaier) voor als er iets anders in de fles zat.

Ja, ik werd hier in huis ook al voor een burger uitgemaakt toen ik uitlegde dat ik de schroevendraaier bewust had verkozen boven een kurkentrekker :')

Doe mij dan maar de kai.

Oeh, okee, dat vind ik wel echt mooi.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2012, 17:33:11 »
@Charlie: Wat een verrassing,...ik krijg de indruk dat je dit topic oprakelt om dat te kunnen melden.

Dan moet jij die indruk van jou toch maar eens snel bijstellen.

.

Offline bobvanvliet

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2012, 17:59:48 »
Een collega haalde laatst een Opinel uit zijn zak om zijn appel van overbodige delen te ontdoen. Zou ook mijn keus zijn, denk ik. Eigenlijk maar één model, maar verkrijgbaar in allerlei maten en tegenwoordig ook kekke kleurtjes (waar ik altijd erg gevoelig voor ben).

Erg elegant sluitings-systeem in ieder geval.

Offline Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2012, 18:29:30 »
@MediaMan

Brieven...hoe leggen we dat uit?? :-k

Stel je voor dat het internet het niet doet. Nadat je bent bekomen van de schrik en hebt gebeld met je provider kom je tot het inzicht dat er voorlopig geen communicatie via glasvezel of koperkabel mogelijk is. Uiteraard wil je wel op het grote smoelenboek aangeven dat je vriendje zoiets grappig had gedeeld. Wat nu te doen? Je belt je vader en moeder natuurlijk. Hoe deed men dat vroeger voordat de wereld werd overgenomen door de digimens? En tuurlijk weten vader en moeder hoe dat ging. Je zult op zoek moeten naar de volgende voorwerpen. In de meeste huizen niet meer te vinden, dus we moeten rekeing houden met een totale communicataire stilte. Maar met een beetje geluk heb je de volgende voorwerpen wel in huis:
1 - Papier (Dit is een heel erg plat materiaal (0.1 mm). Het materiaal is erg buigzaam kan zelfs gevouwen worden.
2 - Een pen, vulpen of potlood (Het stuk gereedschap waarmee vroeger boodschappen werden gemaakt)
3 - Envelop (Dit is meestal  ook van papier gemaakt en dient om de brief zelf te beschermen tegen ongure types. Denk maar aan https itt. http)
4 - Brievenbus (Hier gaat het vaak mis. Deze zijn nauwelijks meer te vinden. In ieder geval kun je er je brief (in envelop) in kwijt waarna de koninklijke posterijen de brief bij de geadresseerde aflevert.

Wat nu te doen :
1 - Probeer met het gereedschap van 2 op het papier (1) de letters die je normaal typt te krassen. In het toenmalige nederlands gold dat als schrijven. Denk erom geen fouten te maken, want er is geen erase of delete in deze ouderwetse technologie.
2 - Schrijf daarna het adres (verwar dit adres niet met een email-adres. Het gaat hier om het fysieke adres van de persoon) op de envelop.
3 - Envelop dicht plakken. (Zit vaak een voorgeassembleerd lijmrandje op de flap van een envelop. Deze rand kan geactiveers worden door er aan te likken. (jajajaja ... je kunt nog veel meer activeren door er aan te likken)
4 - envelop in de dichtbijzijnde brievebus stoppen.

En na een luttele 2 dagen komt de brief dankzij de Koninklijke Posterijen Nederland op zijn bestemming.

Ik hoop dat ik het concept van de brief zo enigzins duidelijk heb weten te maken.

Owja....de brievenopener heb je nodig om de dicht geplakte envelop weer open te maken.

:)

En dan vergeet je erbij te vertellen dat het niet gratis is. Sterker nog, er is tegenwoordig een nieuwe munteenheid voor het versturen van brieven in het leven geroepen. 44 eurocent = 1 brievenbuspostmunteenheid. Je moet immers wel met je tijd meegaan.

Offline Mediaman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2012, 18:44:04 »
Dan moet jij die indruk van jou toch maar eens snel bijstellen.

Neuh, geloof ik niet, gezien je reactiesnelheid.

Lekker een briefje kliederen met je lekkende vulpen, lurkend aan je pijpje met aromatische tabak en vervolgens met lange natte halen dichtlikken, kwijlend wegdromend van roomblanke dijen of harige kadetten, take your pick.

En dan vergeet je erbij te vertellen dat het niet gratis is. Sterker nog, er is tegenwoordig een nieuwe munteenheid voor het versturen van brieven in het leven geroepen. 44 eurocent = 1 brievenbuspostmunteenheid. Je moet immers wel met je tijd meegaan.

Nog dommer.

« Laatst bewerkt op: 26 januari 2012, 18:45:35 door Mediaman »