Heb haar inderdaad een mailtje gestuurd met de vraag over de Zeno. Waar heb jij haar over gemaild als ik zo onbeleefd mag zijn?
Ging over een horloge met 'n apart opwindmechanisme, of ik foto's daarvan even ergens online wilde zetten (voor een ander forum).
Heb je al antwoord van haar?
Dan is hier mijn eerste vraag. Het verschil tussen een ETA uurwerk en Unitas uurwerk ken ik (automatisch of met de hand opwinden). Maar wat is een Valjoux uurwerk precies?
Simpel gezegd: ETA is een bedrijf dat uurwerken maakt, Unitas is een bedrijf dat uurwerken maakt, Valjoux is een bedrijf dat uurwerken maakt. En zo zijn er nog meer. Verschillende merken uurwerken dus. Horlogefabrikanten gebruiken meestal uurwerken van andere uurwerkfabrikanten in hun horloges. Overigens, als een horloge van uurwerk tot kast geheel in eigen productie ontwikkeld en gemaakt is, spreken we van manufactuur.
ETA heeft veel verschillende types uurwerken, maar bijv. Valjoux ook. ETA heeft zowel handopwinders als automaten, maar bijv. Valjoux ook. Zo heeft Valjoux caliber nr. 7734, een handopwinder chronograaf uurwerk en de 7750, een automatisch chronograaf uuwerk. Een ETA is dus niet per definitie een automaat, dat ligt aan het type.
Offtopic: wat vind je van mijn avatar? 
Mooi