(Geplaatst: Di 08 Mei, 2007 18:49)
Hallo,
Ik heb afgelopen zondag voor de eerste keer mijn Santoni schoenen aangetrokken. Die avond vielen er een paar kleine regendruppeltjes, niets bijzonders eigenlijk. De volgende ochtend zag ik een rond plekje op de neus van mijn Santoni, precies waar een waterdruppel had gezeten de vorige avond. Dit plekje blijkt echter niet meer te verwijderen!
Ik ben bang dat het hier gaat om het beruchte blaasjesprobleem van Santoni. Ik heb o.a. geborsteld, maar het plekje blijft er maar zitten. Ongelooflijk dat een klein druppeltje dit kan veroorzaken, laat staan wat een flinke regenbui zou kunnen veroorzaken! Ik vind het erg vreemd dat zoiets idioots gebeurt met een schoen van 700 euro
. Zie de foto hieronder.
Verder vind ik dat het leer vrij snel al craqueler vertoont op het breekpunt. Aan de schoenspanners (Seeadler) zal het zeker niet liggen. Zie de tweede foto hieronder.
Graag hoor ik wat jullie ervan vinden.

(Geplaatst: Di 08 Mei, 2007 20:01)
Ik heb de schoenen bij Manwood gekocht. Eduard heeft mij later verteld dat er een heel klein beetje te veel ruimte was bij de wreef, misschien verklaart dat de plooi. Hij had het er over om een klein inlegzooltje te plaatsen zodat de wreef beter opgevuld wordt. Misschien moet ik dat dan maar meteen laten doen!
Ik blijf het wel vreemd vinden dat zulke plooien zich al na één middagje hebben gevormd. De schoenspanner vult de schoen trouwens prima op: slechts de punt van de schoen wordt niet opgevuld, maar dat is normaal.
Ik heb de schoenen perfect onderhouden met Medaille d'Or producten, daar zal het zeker niet aan liggen. Verder was dit de eerste keer dat ik erop gelopen heb.
Hallo foto010101,
Ik vind het een reden om terug te gaan. Het gaat niet aan om schoenen à €700 te verkopen welke plm. 12 uur nadat je ze voor het eerst inloopt er zo slecht uitzien. Dat moet je met de verkoper redelijkerwijs kunnen oplossen in mijn beleving.
Als de maat goed is zou ik geneigd zijn te twijfelen aan de kwaliteit van het gebruikte leer. Zelfs bij schoenen van Van Lier en Van Bommel (waar ik mee ben begonnen) kan ik me niet herinneren zulke extensieve schade te zijn tegengekomen.
Zelf gebruik ik de Medaille d'Or lijn 1x per week. Omdat er verschillende producten in de handel zijn heb ik hieronder een afbeelding toegevoegd:

Ik draag mijn schoenen ook als het regent. Wellicht ten overvloede: ik verwijder alle vuil en vocht direct nadat ik thuis kom. Daarvoor gebruik ik een zachte doek. Daarna zet ik de schoen in de spanners. Belangrijk is dat je ze laat drogen op kamertemperatuur. Om de vorming van breuklijnen zoveel mogelijk tegen te gaan smeer ik ze in met wat van de kleurloze variant uit de Medaille d'Or lijn. Dat doe ik als de schoenen nog 'warm' zijn, tenzij het buiten regent. Hieronder foto's die ik recent heb genomen van de Belgrave:
De schoenen zijn 9 weken oud en worden 1-2x per week gedragen.
Groeten,
Don