Poll

Ik hou rekening met mijn omgeving als ik bepaal wat ik ga dragen.

Ja
15 (68.2%)
Nee
7 (31.8%)

Totaal aantal stemmen: 19

Poll gesloten: 13 oktober 2004, 11:59:15

Auteur Topic: Overdressed...  (gelezen 5719 keer)

Offline Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overdressed...
« Gepost op: 13 oktober 2004, 11:59:15 »
De etiquette vereist min of meer dat een ondergeschikte er niet beter bij mag lopen dan zijn meerdere.

Aangezien 90% van de nederlandse pak-mannen er uit zien alsof ze in een aardappelzak lopen is de kans groot dat (voor de werknemers op dit forum) je er beter bijloopt dan je baas (daarom de titel "Overdressed"). Houden jullie daar rekening mee?

Houdt iemand hier er trouwens in het algemeen rekening mee? Bijvoorbeeld op bruiloften e.d.... lullig als de bruidegom flets afsteekt bij een gast in een Borrelli-pak met Santoni's  :P .

Offline Nexus

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Overdressed...
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2004, 12:06:40 »
Hou er soms wel rekening mee, maar meestal draag ik wat ik wil.

Toen ik bijv. bij "het grote electronica concern uit Brabant ;)" zat was mijn directe baas altijd gekleed in jeans, trui en bergschoenen (u leest het goed). De baas daarboven droeg wat jij noemt aardappelenzakken :shock:. De definitie van pak kwam niet verder dan olijfgroene pakken, shirts met korte mouwen en polyester dassen met dasspeld. :roll:

Zelf droeg ik dan geen pak -- de hele afdeling was namelijk casual gekleed. Niet dat mensen dan niet meer met je praten, maar om dan in pak te verschijnen geeft je dan een flink overdressed gevoel. Dus business casual most of the time gedragen daar. Bij gesprekken met senior managers: altijd netjes in pak. Dat vind ik ook een uiting van respect namelijk.

Bij bruiloften ga ik dus stijlvol in pak, aangepast aan de gelegenheid. Wat de rest draagt kan me niet schelen. Ook hier vind ik het gewoon getuigen van respect richting het bruidspaar. Ik zou me zelf best beledigd voelen als mensen in spijkerbroek en korte mouwen naar m'n bruiloft zouden komen.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Offline Stansfield

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overdressed...
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2004, 14:10:54 »
Het is toch meer overdressed wanneer je een pak aan hebt en je meerdere geen pak. Wanneer je meerdere wel een pak aan heeft maar een aardappelzak terwijl jij een goed handgemaakt pak aan hebt met santoni's dan is dat toch gewoon een kwestie van smaak en niet overdressed?? dat dacht ik tenminste

Offline michiel

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
Overdressed...
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2004, 14:27:08 »
Natuurlijk hou ik er rekening mee. Naar een feestje waar niemand in pak loopt, ga ik niet in pak met das lopen. Dat soort dingen.

Werk vind ik al wel weer anders. Ik denk dat je je heel goed kunt permiteren om er fantastisch bij te lopen. Jij voelt je toch zo? Ik zou niet te voorzichtig zijn. Bovendien als iedereen zich gaat richten op een ander, wordt het wel saai. Bovendien -is mijn eigen ervaring ook- zal je in het begin steeds moeten uitleggen (nee, ik heb geen meeting) waarom je 'netjes' bent, maar na enige tijd is het voor iedereen heel gewoon. Sterker nog: ook anderen gaan zich beter kleden. Dus: trek je wel iets, maar zeker ook niet te veel aan van de rest. Als je alleen maar omringt wordt door aardappelzakken die niet kunnen wennen aan jouw look, is er maar een oplossing: ga op zoek naar een betere werkkring.
root liefhebber van (italiaanse) hemden en dassen. Typische 'pakkendrager'. Ook casual tikje 'kakineus'. Nooit zonder overhemd de deur uit bijvoorbeeld. 35 jaar.

Offline gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overdressed...
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2004, 18:42:45 »
to cut

Offline Nexus

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Overdressed...
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2004, 17:41:21 »
Gusto is ondernemer?
Fashion can be bought. Style one must possess.

Huey

• Gast
Overdressed...
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2004, 17:42:40 »
Citaat van: "Nexus"
Gusto is ondernemer?

In loondienst moet je wel een verschrikkelijk goed salaris hebben om zijn kleedgedrag te bekostigen :D

Offline lhecke

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Overdressed...
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2010, 23:33:58 »
De etiquette vereist min of meer dat een ondergeschikte er niet beter bij mag lopen dan zijn meerdere.

Aangezien 90% van de nederlandse pak-mannen er uit zien alsof ze in een aardappelzak lopen is de kans groot dat (voor de werknemers op dit forum) je er beter bijloopt dan je baas (daarom de titel "Overdressed"). Houden jullie daar rekening mee?

Houdt iemand hier er trouwens in het algemeen rekening mee? Bijvoorbeeld op bruiloften e.d.... lullig als de bruidegom flets afsteekt bij een gast in een Borrelli-pak met Santoni's  :P .

Soms wel, maar als je een baas hebt die er niet goed uit ziet. Dan zou dat betekenen dat je jezelf nooit goed kan kleden. Persoonlijk denk ik, dat een goede uitstraling belangrijk is. Ziet er professioneler uit en komt dus beter over, zeker als je in de bank wereld werkzaam bent zoals ik.

Je moet zorgen dat je er altijd top verzorgd uit ziet.

14Skillz

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2010, 00:45:07 »
"You can never be overdressed or overeducated."
— Oscar Wilde

Word eigen baas, dan het je dit probleem niet op je werk.

Op een feestje gewoon maling aan hebben, of gewoon zeggen dat je eerst x hebt gehad/bent geweest.

Bruiloft van goede vrienden oid ben ik nog wel bereid me aan te passen.

Offline Dean

• Gebruiker
  • Minimalist.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2010, 01:24:55 »
Even met de baas om de tafel als je er zo mee zit.

Offline marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2010, 01:47:03 »
Aan een simpele (MTM) Caruso en een paar C&Js zal niemand zich storen, lijkt me.
Zou het wel stoer vinden als je als stagiair op je eerste dag met bretels, zakdoek in je borstzak en anjer in revers binnen komt waaien.

Offline lhecke

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2010, 10:57:45 »
Aan een simpele (MTM) Caruso en een paar C&Js zal niemand zich storen, lijkt me.
Zou het wel stoer vinden als je als stagiair op je eerste dag met bretels, zakdoek in je borstzak en anjer in revers binnen komt waaien.

Dat zou echt te grappig zijn inderdaad. Een pochet heb ik ook niet aan op mijn werk. Dat ga ik binnenkort wel een keer uitproberen. Kijken hoe iedereen reageert.
 :wink:

Offline Bant

• Gebruiker
  • Stijl Nieuwerd
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2010, 22:29:14 »
In m'n werkuren ga ik casual gekleed werken dus de kans dat ik overdressed ben is minimaal. Maar goed, wanneer we wel een pak dragen voor een bepaalde gelegenheid dan is hijzelf ook meestal tip-top in orde.

Offline worstcase

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.maegpai.com
« Reactie #13 Gepost op: 08 maart 2010, 17:06:07 »
Wordt overdressed bepaalt door je eigen gevoel of door je omgeving? Als je baas moeite heeft met je te mooie outfit dan is dat denk ik eerder een aanleiding voor hem dan een oorzaak. Dan mocht ie je toch al niet..

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Il re.
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 08 maart 2010, 17:22:18 »
Wordt overdressed bepaalt door je eigen gevoel of door je omgeving? Als je baas moeite heeft met je te mooie outfit dan is dat denk ik eerder een aanleiding voor hem dan een oorzaak. Dan mocht ie je toch al niet..

Hij mag je niet vanwege je te mooie outfits.
A lavà ‘a capa ‘o ciuccio se perde acqua e sapone.

Offline Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 25 maart 2010, 08:24:40 »
Update na vele jaren... ;)

Mijn werkomgeving inspireert niet echt (ICT en ambtenaren) dus ik moet me er soms toe zetten (ook als het koud is in de winter en op de motor... keuzes keuzes. Maar verder heb ik tegenwoordig grotendeels maling aan wat andere mensen denken over m'n kleding. Ik vind dat het goed staat (althans daar ga ik van uit ;)) en ik voel me er lekker in. Neemt niet weg dat ik hier de das niet om doe want dan steekt het echt te veel af tegen de rest.

Verder laat ik overigens wel alle collega's in haar/zijn waarde ;)

Offline Cybermans

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2010, 08:29:36 »
Update na vele jaren... ;)

Mijn werkomgeving inspireert niet echt (ICT en ambtenaren) dus ik moet me er soms toe zetten (ook als het koud is in de winter en op de motor... keuzes keuzes. Maar verder heb ik tegenwoordig grotendeels maling aan wat andere mensen denken over m'n kleding. Ik vind dat het goed staat (althans daar ga ik van uit ;)) en ik voel me er lekker in. Neemt niet weg dat ik hier de das niet om doe want dan steekt het echt te veel af tegen de rest.

Verder laat ik overigens wel alle collega's in haar/zijn waarde ;)

Komt me volledig bekend voor. Hier is er danwel 1 ZZP'er die in pak en das loopt, maar voor de rest is het een mix van tshirts/overhemd boven jeans. Ik heb er ook lak aan dat sommige vinden dat ik niet in pak moet komen. Vind het zelf weinig professioneel om in tshirt en jeans aan te komen.

Offline Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2010, 08:45:28 »
Komt me volledig bekend voor. Hier is er danwel 1 ZZP'er die in pak en das loopt, maar voor de rest is het een mix van tshirts/overhemd boven jeans.
Sinds bij ons vrijwel alle externen zijn verdwenen (op technici na) zijn de kledingmores ook verder gedaald. Tot aan de directie toe is het zwak tot matig, en zelfs de eerstelijns mgr's zien een flodderig jasje als het hoogst haalbare (een enkele uitzondering met C&A-pak nagelaten).

Elke keer als ik het op m'n heupen krijg weet ik dat ik (negatieve) opmerkingen kan verwachten van zowel medewerkers als managers. En dan ben ik zelfs nog dasloos meestal. Nah ze moeten er maar aan wennen, misschien gaan eens de ogen open...

Offline Pat

• Gebruiker
  • Don't touch the watch!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2010, 11:18:59 »
In mijn beroep kom ik veel bij klanten in verschillende markten en dan houd ik er zeker rekening mee. Ik zal mij netter kleden als ik een bankinstelling bezoek. Ik zal mij meer casual kleden als ik bijvoorbeeld een klant bezoek in de zorg of educatie markt.

Voor mij wel een nadeel soms want ik voel mij het beste in een mooi pak met strop.
It's not whether you win or lose, it's how you play the game.

Offline giuliano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2010, 17:47:46 »
Ik houd er vooral rekening mee bij klantbezoeken.
Van sommige bedrijven weet je dat de cultuur vrij casual is - een hoogwater broek en glimmende monks werken dan meestal niet in je voordeel.

Ik houd er vaak zelfs rekening mee welk horloge ik draag of met welke auto ik ga.
Zit er niet op te wachten dat een klant afhaakt omdat hij 'ziet waar zijn geld aan wordt uitgegeven'.
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

Offline Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2010, 17:48:43 »
Van sommige bedrijven weet je dat de cultuur vrij casual is - een hoogwater broek en glimmende monks werken dan meestal niet in je voordeel.

Ik houd er vaak zelfs rekening mee welk horloge ik draag of met welke auto ik ga.
Zit er niet op te wachten dat een klant afhaakt omdat hij 'ziet waar zijn geld aan wordt uitgegeven'.

Inderdaad zeer goed om over na te denken Guiliano.
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Il re.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2010, 21:13:26 »

Uiteindelijk moet iemand jou of jouw boodschap willen accepteren, willen 'kopen'. De juiste kleding op het juiste moment kan daar bij helpen, ik hou er altijd rekening mee, intern en extern. Waarom zou je het jezelf moeiljker maken?

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2010, 21:20:11 »
Wat ben ik toch blij dat ik geen 'verkoper' ben. Uiteraard houd ik ook rekening met mijn omgeving, maar dit is over het algemeen wanneer het daadwerkelijk noodzakelijk is.

Sum qui ego sum.
"A man should look as if he had bought his clothes with intelligence;
put them on with care and then forgotten all about them."

.
- Sir Hardy Amies (1909-2003)

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Il re.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2010, 21:25:55 »
Wat ben ik toch blij dat ik geen 'verkoper' ben. Uiteraard houd ik ook rekening met mijn omgeving, maar dit is over het algemeen wanneer het daadwerkelijk noodzakelijk is.

Sum qui ego sum.

Wat doe je dan voor werk, het is in jouw werk niet noodzakelijk dat mensen goed naar je luisteren?

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2010, 21:30:51 »
Wat doe je dan voor werk, het is in jouw werk niet noodzakelijk dat mensen goed naar je luisteren?

Neen, ik werk niet.

.

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Il re.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 25 maart 2010, 21:32:24 »
Neen, ik werk niet.

Gepensioneerd, rentenieren of werkloos?

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 25 maart 2010, 21:34:20 »
Gepensioneerd, rentenieren of werkloos?

Geen van de drie.

.

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • Il re.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 25 maart 2010, 21:37:03 »
Geen van de drie.

(zucht) Wat dan wel?

Offline gusto napolitano

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 25 maart 2010, 21:39:53 »
P.I.M.P misschien.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 25 maart 2010, 21:42:52 »