Auteur Topic: Wijnen  (gelezen 111397 keer)

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Re: Wijnen
« Reactie #1290 Gepost op: 30 mei 2012, 22:43:06 »
Tja, ook in Rheinland-Pfalz worden heerlijke wijnen gemaakt!
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1291 Gepost op: 04 juni 2012, 11:23:47 »
Zaterdagmiddag bij mij thuis bij een BBQ op de “Big Green Egg” met vrienden. Een aantal flessen Les Fiefs de Lagrange uit 2001 ontkurkt. Dit is de tweede wijn van Chateau Lagrange. Het fruit komt onder meer van de jonge stokken en er wordt minder nieuw hout gebruikt bij de elevage. Het was een wijn die zijn afkomst niet verloochende en zeer de moeite waard. Op ongeveer gelijk niveau met de top onder de Cru Bourgeois. Voor een heel redelijke prijs gekocht (destijds in 2002 en primeur voor € 8,90 per fles).

Drinkadvies voor deze wijn luidt vaak na 5-6 jaar tot 10 jaar. Ik merk echter dat deze wijn steeds beter wordt en ook aan houdbaarheid toeneemt. Ik had twee kisten en ben er begin 2010 aan begonnen (Ik heb het geluk van een natuurlijke koele kelder).
na ruim 11 jaar is deze wijn nog steeds op zijn top, echter veel langer gaat het niet meer worden voor de wijn gaat verliezen aan kwaliteit. Ik heb nog drie flessen en die ga ik opmaken.

Verrassend goed voor een tweede wijn! Na opening beetje rokerig bouquet dat na enige tijd overgaat in veel rood fruit gedomineerd door kersen in de geur. Mooie volle afdronk en voldoende tannine, om de dikke Rib Eyes van de Big Green Egg partij te geven. Uitstekend glas wijn voor deze gelegenheid.

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Patrick Bateman

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1292 Gepost op: 04 juni 2012, 11:48:11 »
afgelopen week heb ik het proefpakket van Gall&Gall met Duitse wijnen (3 flessen voor 16 euro) gekocht. Omdat ik meestal voor de veilige, bekende wijnen ga is dit wel leuk om voor een prikkie eens wat anders te drinken. Zo dacht ik bij Duitse wijnen aan de liebfraumilch in literpak  :-^ In het pakket  zal een riesling van dr. Loosen (zonder de bekende petroleum lucht) die ik erg goed vond. Ook de pinot blanc was wel aardig.
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

RdB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1293 Gepost op: 04 juni 2012, 12:06:44 »
Zaterdagmiddag bij mij thuis bij een BBQ op de “Big Green Egg” met vrienden. 

U heeft een Big Green Egg? Dat is nog eens mannelijk. Daar kan je ongeveer alles mee toch?

wolf

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1294 Gepost op: 04 juni 2012, 12:38:17 »
2001 bdx is ein Geheimtip
live and let die

wolf

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1295 Gepost op: 04 juni 2012, 12:39:46 »
afgelopen week heb ik het proefpakket van Gall&Gall met Duitse wijnen (3 flessen voor 16 euro) gekocht. Omdat ik meestal voor de veilige, bekende wijnen ga is dit wel leuk om voor een prikkie eens wat anders te drinken. Zo dacht ik bij Duitse wijnen aan de liebfraumilch in literpak  :-^ In het pakket  zal een riesling van dr. Loosen (zonder de bekende petroleum lucht) die ik erg goed vond. Ook de pinot blanc was wel aardig.

een proefpakket winkeldochters want ik hou alleen van standaard wijn. drink dan bier man.
live and let die

Leone

• Senior Member
  • *
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
« Reactie #1296 Gepost op: 04 juni 2012, 13:04:08 »
een proefpakket winkeldochters want ik hou alleen van standaard wijn. drink dan bier man.

Bier of pilsner?
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2009 - Sneaker John Lobb
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2011 - Oxford Paolo Scafora
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2012 - Monk John Lobb

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1297 Gepost op: 04 juni 2012, 13:24:22 »
@ Wolf,
2001 is natuurlijk overschaduwd door het succes van het voorgaande jaar 2000.
2001 is een heerlijk drinkjaar en vlak ook de 2002 van de linker oever niet uit.
Laat geplukte (na de regen) Cabernet Sauvignon van mooie rijpheid en ze komen nu langzaam op dronk (terwijl 2000 nog jaren kan liggen).

Winkeldochters? Wellicht zijn die gebruikelijk in de proefpakketen.

Een Riesling van "Ernst Loosen" kan je echter geen winkeldochter noemen. Dat is een flauwe opmerking.
Welke Riesling dan ook; van deze producent, komt erg lekker druivennat.

@Patrick Bateman;
Leuke Rieslings komen er van Loosen.In vele klassen en allen goed.
Duitse Riesling staat vaak veel lager in alcohol en heeft een fijnzinnigheid die Alsace haast nooit bereikt.
Loosen is erg lekker echter wordt steeds moeilijker verkrijgbaar, door de hype rondom de persoon/producent.

De door jou genoemde kerosine/petroleum indruk in het bouquet van een Riesling, komt voort uit het terroir en alleen op terroir rijk aan graniet ontstaat dit.
Vaak is het erg lekker bij oudere Riesling Grand Cru uit de Alsace, dan draagt het de andere fruitimpressies.

Pinot Blanc of Weissburgunder uit Duitsland kan heel smakelijk zijn. Van welk huis?

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1298 Gepost op: 04 juni 2012, 13:37:34 »
@ RdB,

Ja zo een Big Green Egg is fantastisch.
Naast de Rib eye Lagen een paar Roseval aardappelen in olie en rozemarijn te garen en stond een potje ratatouille op en dat neemt door dampen een heerlijke smaak aan.

Eigenlijk een heel appart kookgereedschap. Ik vond het BBQ gebeuren een upgrade nodig hebben, omdat ik van leuk en lekker koken hou.
Het is geen goedkoop ding die BGE maar het werkt fantastisch en is ruim inzetbaar (heb er al een brood mee gebakken ook).
De rooksmaak geeft ook wel een extra iets. Bij die smaak ging de Fiefs de Lagrange perfect.
Ten opzichte van mijn voorgaande BBQ is de BGE een hele vooruitgang (en die was niet slecht van Weber).
Eigenlijk is het ook meer dan BBQ.

P.S.
Tip; de BGE is ook in en kleindere variant te koop en zelfs in een in house keukenvariant. Ik denk erover om de laatste ook aan te kopen.

paulbrussel

• Senior Member
  • *
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1299 Gepost op: 04 juni 2012, 16:15:23 »
Een aantal flessen Les Fiefs de Lagrange uit 2001 ontkurkt.
Verrassend goed voor een tweede wijn!
Van die tweede wijn heb ik er ook nog wat liggen, hoewel ik zo niet weet van welk jaar; in ieder geval vind ik die àltijd goed. Van 2001 heb ik ook nog wat Sirène de Giscours (tweede wijn Ch. Giscours) liggen, indertijd gekocht voor € 10,65; ook altijd goed (hoewel wat duur geworden de laatste jaren).
L'incurie de la toilette est un suicide moral (Honoré de Balzac, in: Le traité de la vie élégante).

wolf

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1300 Gepost op: 04 juni 2012, 16:20:30 »
de 99 giscours vond ik een paar jaar terug werkelijk geweldig. strakstreng maar toch geil. :shock:
live and let die

paulbrussel

• Senior Member
  • *
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1301 Gepost op: 04 juni 2012, 16:30:17 »
Van 1999 heb ik nog wel een en ander liggen:

• Pavillon Rouge du Ch. Margaux
  • Ch. Beychevelle
  • Ch. Duhart-Milon-Rothschild
  • Ch. Talbot
  • Ch. Lynch-Bages

Overigens zie ik dat ik van Ch. Lagrange ook nog 2001 heb liggen.

Chasse-Spleen vind ik overigens ook altijd goed voor een prijs van rond de € 15.
L'incurie de la toilette est un suicide moral (Honoré de Balzac, in: Le traité de la vie élégante).

paulbrussel

• Senior Member
  • *
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1302 Gepost op: 04 juni 2012, 16:40:24 »
Vanavond laatste wijnproeverij van het seizoen, met: Bolgheri Sassicaia en Bolgheri.

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1303 Gepost op: 04 juni 2012, 17:12:30 »
@ PaulBrussel,

Proeverij klinkt veelbelovend al kunnen de Toscanen van de kust (=Bolgheri) en met name de super-Tuscans soms wat dik en weinig elegant zijn. Sassicaia  daarentegen is zeer consistent Tignanello kan daavan nog wat leren en mist de bedoelde fijnzinnigheid nogal eens.

Mooi vooruitziht er wordt in Bolgheri veel moois gemaakt.

Overigens 2001 Sirene de Giscours is geweldig lekker en ook goed op dronk, ik heb er nog vier uit een kistje van zes en die gaan ook dit jaar opgedronken worden. Rond de Kerst is deze wijn bij Auchan Luxembourg vaak in de aanbieding voor een zeer interessante prijs.

De Lagrange 2001 begint nu lekker te worden, heeft veel meer kracht en diepgang dan de Fiefs de Lagrange, die gaat nog jaren mee.

Voor wat betreft je 1999-ers goede keuze. Mooie Chateaux. Wel langzaam aan beginnen zou ik willen zeggen.

Chasse-Spleen is heel erg lekker en regelmatig op GC niveau.
Persoonlijk prefereer ik dan de buurman Chateaux Poujeaux.
In dezelfde prijsklasse en iets strenger (astringenter) van textuur.

In Moulis en Listrac is het goed wijn-jagen.

P.S.
@Wolf,
"Strak streng en toch geil" gaat niet alleen op voor wijnen mein Freund

S.f.S.

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Supersnobs Wijnreviews
« Reactie #1304 Gepost op: 04 juni 2012, 21:06:36 »
Hier staat Patache d'Aux 2005 open. Moest even openen en was ook iets te koud bij het eerste glas. Maar na wat lucht en tijd toch een mooi glas. Open, fruitgedreven stijl Bordeaux met een goede vulling en redelijke lengte. Veel wijn voor een tientje! Kan ook nog wel even vooruit. Zometeen Sociando Mallet 2001 open, ben benieuwd!

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1305 Gepost op: 04 juni 2012, 21:25:49 »
Ch. Sociando Mallet is een klassewijn, de 2001 zeer smakelijk en nog zeer krachtig.
Heeft ook zeker lucht nodig en kan (eventueel) decanteren wel gebruiken.

Patache d`Aux 2005 jong en smaakvol en dik, wel op extractie gevinificeerde moderne (ge-Parkerriseerde?) Bordeaux.
Mooi jaar dat zeker.

Denk dat als ik de Sociando Mallet als de Coco Chanel van dit duo omschrijf en Patache dÁux als de Jenifer Lopez, het beeld goed is geschetst.

Ben benieuwd naar jouw proefervaring van de Sciando Mallet.

P.S.
Vandaag zelf een Chateau Potensac 2001 gedronken (die heb ik een paar maanden geleden meen ik al eens omschreven hier op SF).

NOBD

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1306 Gepost op: 04 juni 2012, 23:05:23 »
Patache d'Aux, leuk. Jeugdsentiment.

paulbrussel

• Senior Member
  • *
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1307 Gepost op: 04 juni 2012, 23:11:20 »
@ PaulBrussel,

Proeverij klinkt veelbelovend al kunnen de Toscanen van de kust (=Bolgheri) en met name de super-Tuscans soms wat dik en weinig elegant zijn. Sassicaia  daarentegen is zeer consistent Tignanello kan daavan nog wat leren en mist de bedoelde fijnzinnigheid nogal eens.
De proeverij was inderdaad interessant!
De Sassicaia die wij dronken, van 2006, was weliswaar het duurste (€ 124 de fles), maar niemand van ons 13-en wees die als favoriet aan. Favoriet bleek een niet-Bolgheri, een Tassinaia van 2005 (€29,90 de fles).

RdB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1308 Gepost op: 04 juni 2012, 23:18:03 »
124 de fles, goeiedag :) Mijn duurste wijn ooit zelf gekocht was iets van 30 euro (viel zwaar tegen overigens). Ik had van de Plus de biologische droge witte huiswijn vandaag. Gemaakt van airen en sauvignon blanc, lekker fris en voorjaarsachtig. Een kwart zit door de uiensoep voor morgen.

paulbrussel

• Senior Member
  • *
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1309 Gepost op: 04 juni 2012, 23:24:14 »
124 de fles, goeiedag :) Mijn duurste wijn ooit zelf gekocht was iets van 30 euro (viel zwaar tegen overigens).
Tja, mijn duurste fles wijn ooit zelf gekocht was... [schrik niet, RdB!] € 1000: wel mijn beste wijnervaring ooit, gelukkig! :-)

RdB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1310 Gepost op: 04 juni 2012, 23:27:02 »
Ach, als we het indexeren naar totale inkomen verdiend in dit leven slaat de balans vast positief uit naar jouw kant :)
Wat was dat voor fles? Petrus? Romanee Conti?

paulbrussel

• Senior Member
  • *
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1311 Gepost op: 04 juni 2012, 23:36:10 »
Ach, als we het indexeren naar totale inkomen verdiend in dit leven slaat de balans vast positief uit naar jouw kant :)
Wat was dat voor fles? Petrus? Romanee Conti?
Wat dat eerste betreft: laten we er maar vanuit gaan dat die fles inderdaad een fractie van mijn levensinkomen tot nu toe is geweest :-).
Het was inderdaad een Pétrus; La Romanée-Conti is nog duurder (het in Nederland uitgegeven boek over die wijn is overigens zeer fraai!).

floriss

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1312 Gepost op: 10 juni 2012, 11:30:26 »
Vandaag is de app Wijngids 2012 gratis te downloaden ow.ly/1NvlbW
Is dat een beetje redelijke info?

Rain Man / [img width=800]

Bill Splates

• Moderator
  • Senior Member
  • *
  • Slothmod
    • Bekijk profiel
Wijnen
« Reactie #1313 Gepost op: 10 juni 2012, 11:34:54 »
Het is de digitale versie van de supermarkt wijngids van Nicolaas Klei zo te zien. Ik heb de papieren versie eens gelezen (wellicht cadeau gehad, weet ik niet meer). Aardig om te weten wat je bij de Appie mee moet nemen, maar ik ben geen kenner. Wel even binnen gehaald, omdat ie graties was.

« Laatst bewerkt op: 10 juni 2012, 11:38:11 door Bill Splates »
"Live Slow, Die Whenever"

paulbrussel

• Senior Member
  • *
  • Raymond Roussel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1314 Gepost op: 12 juni 2012, 21:28:13 »
Chasse-Spleen is heel erg lekker en regelmatig op GC niveau.
Vorige week een 2002 cadeau gedaan aan de patron van mijn buurtrestaurant die zijn verjaardag vierde; hij beloofde die dan maar met mij te gaan drinken, dus ik ben benieuwd hoe die is. (Ik heb er nog eentje voor mezelf gehouden.)

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1315 Gepost op: 12 juni 2012, 21:56:21 »
Vandaag is de app Wijngids 2012 gratis te downloaden ow.ly/1NvlbW
Is dat een beetje redelijke info?

Da's een mooi kado! De papieren versie kost €15,- en zelfs dat is 'ie meer dan waard. (Al voorkom je er maar één miskoop mee, indachtig het gezegde 'het leven is te kort om slechte wijn te drinken.')

Misschien  bevat die App alleen de 'scores' en niet de proefnotities en besprekingen, maar dan nog, want behalve dat Klei erg prettig schrijft kun je blind op zijn scores vertrouwen, voor wat betreft wijn uit de supermarkt –en de Hema–; dat vooropgesteld.

Nicolaas Klei is een slimme en grappige PoMoNeoTrad –oprichter van wijnclub WIREKUF: Wijn Is Rood En Komt Uit Frankrijk– die ook aardige dingen heeft gepubliceerd over (klassieke) mannenkleren. Zo zingt hij de lof over Daks-jasjes, legt jij uit waarom je altijd een plint in je rib draagt en vertelt hij dat vestjes handig zijn omdat je je dan nooit zorgen hoeft te maken over lengte en breedte van je das: die knoop je naar behoeven en verbergt de 'fouten' onder het vest.

Eigenlijk wel een beetje een man voor hier, in zekere zin.

*Update* Een googletje leert dat Klei inmiddels besmet is met het Blommenvirus en nog voornamelijk te zien is in van die Hans Ubbink-zooi...  :-k
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2012, 22:01:09 door Heinzelmann »
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1316 Gepost op: 12 juni 2012, 22:18:41 »
N.Klei begon leuk en onbevooroordeeld. Inmiddels tenondergegaan aan eigen succes en gebrek aan ruggegraat. Jammer want Klei leek een leuke toekomst tegemoet te gaan. De commercie blijkt echter sterker dan Klei zijn geloof in het eigene.

RdB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1317 Gepost op: 12 juni 2012, 22:35:46 »
N.Klei begon leuk en onbevooroordeeld. Inmiddels tenondergegaan aan eigen succes en gebrek aan ruggegraat. Jammer want Klei leek een leuke toekomst tegemoet te gaan. De commercie blijkt echter sterker dan Klei zijn geloof in het eigene.

Waarop baseer je dat? Heeft hij rare dingen uitgebracht de laatste tijd?

wolf

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1318 Gepost op: 12 juni 2012, 22:55:14 »
is ook gelul. als klei gefeteerd wordt schrijft hij dat keurig op. en hij heeft een consistente smaak. in wijn dan.
live and let die

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1319 Gepost op: 13 juni 2012, 08:37:42 »
Oneens.

Door af en toe wel te vermelden dat hij werd gefeteerd, wekt hij de indruk daarover open te zijn.

Het is niet meer dan een truc van de schrijver, om zijn geloofwaardigheid een boost te geven.
Inmiddels is Klei in het kielzog van Hubrecht en Harold afgegleden tot het niveau van advertorial schrijver.
Klei heeft wellicht nog niet zulke grote belangen in the trade. Dat is dan ook het enige verschil en hij omschrijft z'n smaak- en geurindrukken wel grappig.

O.K. Wolf, Klei heeft nog steeds een zeer consistente voorkeur voor wijnen van de Gamay druif.  :mrgreen:
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2012, 11:26:08 door Amadeus »