Goedenavond,
om maar gelijk met de deur in huis te vallen: "Kleren helpen bij het creëren en uitdragen van een identiteit.
'Kleider machen Leute' (kleren maken de man), of kunnen tot massacultuur leiden. Kleren kunnen de drager een goed gevoel geven, wanneer ze een uitdrukking van originaliteit zijn. Daarnaast hebben ze ook een betekenis en een functie. Door een bepaalde soort kleding te dragen, kan een moslim laten zien dat hij de koran respecteert, een jood dat hij orthodox is, een vrouw dat ze nog niet getrouwd is, een man dat hij een zakenman is, een weduwe dat ze in de rouw is en een bruidegom dat hij op het punt staat om te gaan trouwen.
Al deze functies en boodschappen worden uitgedrukt door de manier waarop het lichaam is gekleed en versierd. Alleen de Mens draagt kleren die praten."
- 'stropdasdragers aller landen verenigt u'; Amsterdam, 9 december 1998 -
Ik heb geprobeerd iets te zeggen over mijn kijk op de mode met de woorden van een ander. Verder heb ik veel gehad aan de hulp van deze prins, die altijd goed gekleed door het leven ging.
Mijn forumnaam is Dalrymple. Een student aan de Leidsche Universiteit, Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Hoe zal ik mijn kledingstijl typeren? (...) Elsevier Thema vroeg in totaal 8.583 studenten 45 typeringen te koppelen aan grote studentensteden. Zo werd onder andere gevraagd waar studenten de meeste polo’s en bootschoenen dragen en in welke studentenstad ze het meest bezig zijn met milieu. Een aantal stereotype lijken bij voorbaat voor veel studenten al vast te staan: zo wonen er in Leiden allemaal kakkers. Alhoewel ik niet van het begrip hou en de mensen die er zich in bewegen even verschillend zijn als de meningen over het begrip zelf, denk ik dat ik op grond van deze enquête kan stellen dat ik hoogstwaarschijnlijk iets weg heb van een kakker. favoriete merken: Barba, Borrelli, JCohen, Faconnable, Borgioli, Hansen & Jacob, Hackett and last but not least Ralph Lauren. Dennis en Pauw voorzien mij van kleding advies, naast mijn vriendin welteverstaan. Ander advies is altijd welkom; dat is dan ook de reden dat ik mij heb aangemeld als lid van dit stijlforum.
Alvast Hartelijk bedankt voor alle adviezen,
Dalrymple