Auteur Topic: Het grote "Mijn eerste pak" topic  (gelezen 170525 keer)

Peter Bastian

• Gebruiker
  • //
    • Bekijk profiel
Re: Het grote "Mijn eerste pak" topic
« Reactie #1080 Gepost op: 03 augustus 2011, 10:25:14 »
Zeker aangezien je eerste pak uiteindelijk vast niet aan al je wensen zal voldoen. Waarschijnlijk ga je na het dragen van je eerste pak pas zien wat je waardeert aan een pak en weet je waar je op moet letten.
Zou ook eerder voor twee pakken van rond de 650 gaan in jouw geval.
//

Janus

• Gebruiker
  • The 1%
    • Bekijk profiel
« Reactie #1081 Gepost op: 03 augustus 2011, 21:00:24 »
Nou, ik gaf aan dat ik graag een smal gesneden broek wilde (daarin zijn natuurlijk ook weer verschillende gradaties; het moet niet extreem) en daarbij een bandplooi. Toen gaf Mike aan dat met een bandplooi de broek optisch eerder wijder dan strakker gaat lijken, vanwege de extra stof die je bovenaan toevoegt; die zal toch ergens moeten blijven. Dit gecombineerd met de dikke poten die ik toch al heb vanwege overmatig sporten, heeft me er toe doen besluiten het niet te doen. Dan ga je dat aspect van die dikke benen alleen maar nog extra benadrukken.

Nee. Door de plooi kunnen de broekspijpen juist (optisch) smaller gesneden worden. Juist met getrainde bovenbenen zal een bandplooi een natuurlijker effect geven.

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1082 Gepost op: 04 augustus 2011, 22:05:05 »
Eens met het hierbovenstaande.

Sjors

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1083 Gepost op: 10 augustus 2011, 14:39:01 »
Bedankt voor jullie adviezen/tips, ik ga er eens goed over nadenken. Ik zal het melden als ik een keuze of iets dergelijks heb gemaakt! :twisted:

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1084 Gepost op: 26 augustus 2011, 14:10:28 »
...
Ik ben deze ochtend langs geweest en in overleg zijn we er helemaal uitgekomen.
...

Net bericht binnen dat mijn pak klaar is :-D
Ik ga hem zo snel mogelijk afpassen en zodra de laatste puntjes op de i staan zal ik wel wat foto's plaatsen
Ik doe niet aan mode

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1085 Gepost op: 06 oktober 2011, 20:42:50 »
Het heeft even geduurd sinds mijn eerste post in dit topic, maar mijn pak is intussen een poosje in mijn bezit en de foto's zijn nu ook binnen. Shoot!

Commentaar: Als ik niet dat achtelijk grote horloge aandoe maar een dresswatch dan valt ook mijn linker mouw hetzelfde als mijn rechtermouw. Heb er een button-down shirt onder aan.

Edit: Ik ben niet capabel genoeg om de foto's erin te plakken, dan maar link
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2011, 23:16:20 door Daedalus »
Ik doe niet aan mode

Janus

• Gebruiker
  • The 1%
    • Bekijk profiel
« Reactie #1086 Gepost op: 06 oktober 2011, 21:09:10 »
All right patrique, mijn harde maar eerlijke kritiek: het jasje lijkt mij een maat te klein. De mouwen zijn te kort en niet zo'n beetje (te zien op de eerste foto). Het jasje zelf lijkt ook iets te kort en de panden staan raar naar buiten (te zien op de eerste en derde foto), maar dat is de 'stijl' van Vanita. Het spant bij je schouderbladen, maar bij de onderrug is er overtollige stof (te zien op de derde foto). De pijpen van de broek vallen verkeerd, met een dubbele knik terwijl ze bepaald niet lang zijn (te zien op de tweede foto); hoogstens zou je bij een langere broek één knik mogen zien.

Ik vind het erg lullig voor je, maar als dit een MTM is zou ik hiermee teruggaan. Maar goed, ik ben geen kleermaker en dit is ook maar wat ik met mijn amateursoog meen te zien.

Swann

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #1087 Gepost op: 06 oktober 2011, 21:54:42 »
Pak is zeker niet te kort, mouwen kunnen wel een centimeter of wat langer en de taille moet je van houden. Wat de broek betreft: ik zou de omslag heroverwegen en voor een soort 'slanted' oplossing gaan. Dan valt de broek goed, denk ik.

Frappant trouwens die broek, heb zelf ook een paar units die zo vallen -- waar ligt dat toch aan?
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2011, 22:04:43 door Swann »
I grow old… I grow old… I shall wear the bottoms of my trousers rolled.

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1088 Gepost op: 06 oktober 2011, 22:11:53 »
Bedankt voor je eerlijke reactie, Janus! Als ik er meteen op mag reageren:

De mouwen zijn te kort en niet zo'n beetje
Ben ik met je eens op basis van de foto. Heb het jasje net nog even aangetrokken en meet 1.5 cm manchet. Dat valt dan wel weer mee. Maar dit kan altijd nog wat uitgelegd worden, ik zal het in de gaten houden

Het jasje zelf lijkt ook iets te kort
Hoezo? Bedenkt de billen en valt over het kruis, zoals het hoort.

Het spant bij je schouderbladen, maar bij de onderrug is er overtollige stof (te zien op de derde foto).
Dat de stof enigszins spant bij de schouderbladen komt vooral door de pose (ik sta met mijn armen/handen naar voren) en dat er bij de onderrug stof teveel is komt door mijn holle rug (zie foto 2). Als je dat precies aan gaat laten sluiten ziet het er ook niet uit

De pijpen van de broek vallen verkeerd, met een dubbele knik terwijl ze bepaald niet lang zijn (te zien op de tweede foto); hoogstens zou je bij een langere broek één knik mogen zien.
Ben ik met je eens

Maargoed, het is ook mijn eerste pak (zie topic-titel , :P) dus behalve veel foto’s heb ik verder ook geen vergelijkingsmateriaal

@ Swann: ik meen laatst ergens (asuitablewardrobe?) gelezen te hebben dat je, om een broek mooi te laten vallen, beter een iets hoger gewicht stof kunt hebben. Weet het gewicht van dit stofje niet.
Ik doe niet aan mode

NOBD

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1089 Gepost op: 06 oktober 2011, 22:35:22 »
Ik vind met Swann de lengte van het jasje mooi. Van het silhouet ben ik geen fan: te zandloperig. De schoudervullingen – gedurfde keuze – zien er goed uit op de eerste foto; op de zijkantfoto met de arm omhoog niet, maar daar doe je niets aan. Mouwen zijn aardig te kort, zeker voor een pak (bij jasjes stoort het me minder) en zouden voor mij ook een tikkie breder mogen.

Velponi

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1090 Gepost op: 07 oktober 2011, 08:52:46 »
De mouwen lijken me echt te kort. Anderhalve centimeter manchet zegt niet zoveel als je shirtmouwen ook te kort zijn. Het jasje is mij te getailleerd (kan nog wel aangepast worden toch?) maar net niet te kort.

En broekspijpen zijn mysterieuze dingen, die gaan mij vaak ook boven de pet.

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Selectionneurs
« Reactie #1091 Gepost op: 07 oktober 2011, 09:02:24 »
De mouwen zijn inderdaad het meest storend, echt veel te kort. Verder vind ik het wel meevallen. Ik ben het niet eens met Janus over de voorpanden die naar buiten staan, ik denk dat dit vooral optisch is door de mate van taillering. Wat de broekspijpen betreft sluit ik me aan bij Swann.De wijdte als wel de hoogte is mooi, de pijp valt alleen niet zo mooi.
Kortom, iets aan de mouwen laten doen, en ik denk dat je een prima jasje hebt.
You can buy clothes, but you can't buy style

Charlie

• Senior Member
  • *
  • St. George!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1092 Gepost op: 07 oktober 2011, 09:21:02 »
Wat de broek betreft: ik zou de omslag heroverwegen en voor een soort 'slanted' oplossing gaan. Dan valt de broek goed, denk ik.

Dat is inderdaad een erg goed idee. Ik zat daar zelf ook aan te denken om dat voortaan bij alle broeken te laten doen, zodat de achterkant goed valt en de voorkant netjes op de schoen rust. Ik geloof dat ik het voor het eerst bij Dantes had gezien en dat vond ik wel een erg goede oplossing.
"The sense of being perfectly well-dressed gives a feeling of
inward tranquillity which religion is powerless to bestow."

.
- Ralph Waldo Emerson (1803-1882)

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1093 Gepost op: 07 oktober 2011, 14:51:26 »
De schoudervullingen – gedurfde keuze – zien er goed uit op de eerste foto; op de zijkantfoto met de arm omhoog niet, maar daar doe je niets aan.

Wat bedoel je daar precies mee, Carwo? Ik volg je niet helemaal.

Over de mouwen: ik schrok ook van hoe kort ze op de foto zijn. Ik heb het idee dat, als ik voor de spiegel sta wanneer ik net aangekleed ben, het allemaal wel meevalt. Maar dat zegt natuurlijk weinig over wat er in de loop van de dag gebeurt. Ik zal het er nog eens over hebben met de heren.

Over de slanted broekspijp: dat is toch als er een soort van knip zit tussen voor en achterkant, waardoor hij mooier valt? (evt verschilt de lengte voor en achter ook)
Ik vind het persoonlijk niet heel storend zoals ie nu valt, maar heb daar eigenlijk ook nog nooit heel goed op gelet

Edit: thanks voor het goed linken van de foto's, D.!
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2011, 14:53:26 door patrique »
Ik doe niet aan mode

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1094 Gepost op: 07 oktober 2011, 15:06:09 »
Ik zat daar zelf ook aan te denken om dat voortaan bij alle broeken te laten doen, zodat de achterkant goed valt en de voorkant netjes op de schoen rust. Ik geloof dat ik het voor het eerst bij Dantes had gezien en dat vond ik wel een erg goede oplossing.
Je bedoelt dat de voorkant van de broek iets korter is (pijp dus schuin gesneden)? Nexus en ik deden dat jaren geleden al ;)

NOBD

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1095 Gepost op: 07 oktober 2011, 15:26:23 »
Wat bedoel je daar precies mee, Carwo? Ik volg je niet helemaal.

Ik bedoel dat schoudervullingen er vanaf de zijkant met een arm omhoog vaak lelijk uitzien (kijk maar eens naar KNMI-weerman Marco Verhoef): je ziet dan zo'n kap aan de bovenkant van de arm. Gedurfd, omdat schoudervullingen niet echt populair zijn op de fora.

Mikey Fuoco

• Moderator
  • Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1096 Gepost op: 07 oktober 2011, 15:33:21 »
Je bedoelt dat de voorkant van de broek iets korter is (pijp dus schuin gesneden)? Nexus en ik deden dat jaren geleden al ;)

Charlie draagt nog niet zolang lange broeken. :mrgreen:

patrique

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1097 Gepost op: 07 oktober 2011, 16:19:27 »
Ik bedoel dat schoudervullingen er vanaf de zijkant met een arm omhoog vaak lelijk uitzien (kijk maar eens naar KNMI-weerman Marco Verhoef): je ziet dan zo'n kap aan de bovenkant van de arm. Gedurfd, omdat schoudervullingen niet echt populair zijn op de fora.

Ah, ik snap hem.
Ik heb een jasje zonder ook maar iets van schoudervulling; daar is de schouder behoorlijk bobbelig vanwege uitstekende botten etc. Op een los jasje vind ik dat wel mooi, maar voor een pak wilde ik toch een strakke schouder. Vandaar de vulling, maar wel met mate.
Ik doe niet aan mode

Daedalus

• Gebruiker
  • Semi-grumpy, obscure landgenoot
    • Bekijk profiel
« Reactie #1098 Gepost op: 07 oktober 2011, 16:31:40 »

De beruchte 'divots'?

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1099 Gepost op: 07 oktober 2011, 17:36:08 »
Ik probeer niet al te veel mee te doen met Charlie bashen, maar deze opmerking vind ik wel heel sterk gevonden  :mrgreen:

NOBD

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1100 Gepost op: 07 oktober 2011, 17:46:55 »
Ah, ik snap hem.
Ik heb een jasje zonder ook maar iets van schoudervulling; daar is de schouder behoorlijk bobbelig vanwege uitstekende botten etc. Op een los jasje vind ik dat wel mooi, maar voor een pak wilde ik toch een strakke schouder. Vandaar de vulling, maar wel met mate.

Ik snap.

De beruchte 'divots'?

Volgens mij niet. Die zie je, als ik het goed begrijp (en dat is niet makkelijk...) bij vooraanzicht op de bovenarm onder de schouder; bij Patrique loopt de lijn schouder-elleboog vloeiend.

Charlie

• Senior Member
  • *
  • St. George!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1101 Gepost op: 07 oktober 2011, 19:09:00 »

Hehe.

:lol:

.

Mikey Fuoco

• Moderator
  • Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1102 Gepost op: 07 oktober 2011, 19:14:51 »
Ik probeer niet al te veel mee te doen met Charlie bashen, maar deze opmerking vind ik wel heel sterk gevonden  :mrgreen:

Ach, het is niet kwaad bedoeld. Dat weet hij ook wel. ;-) Charlie is gewoon een beetje de Foof van puntNL.  :mrgreen:

NOBD

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1103 Gepost op: 07 oktober 2011, 19:19:54 »
Het verschil is dat je Foo niet onder de tafel geluld krijgt, terwijl Charlie onder de tafel begint.

Ook niet kwaad bedoeld hoor.

Charlie

• Senior Member
  • *
  • St. George!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1104 Gepost op: 07 oktober 2011, 19:56:42 »
Het verschil is dat je Foo niet onder de tafel geluld krijgt, terwijl Charlie onder de tafel begint.

Dat zorgt er dan weer voor dat jouw tafeltje recht staat, want zonder mij had jouw tafeltje geen pootjes om op te staan. Zo zie je maar, Charlie is de pilaar van...

:mrgreen:

.

Velponi

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1105 Gepost op: 07 oktober 2011, 20:18:19 »
People who speak in metaphors...

NOBD

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1106 Gepost op: 07 oktober 2011, 20:25:45 »
Daar ga ik niet aan beginnen, V.

Charlie

• Senior Member
  • *
  • St. George!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1107 Gepost op: 07 oktober 2011, 20:52:21 »
Nee, dat is niet netjes, V.

Foei.

.

Velponi

• Senior Member
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1108 Gepost op: 07 oktober 2011, 21:34:18 »
Precies, je kunt maar beter niet in metaforen spreken!

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1109 Gepost op: 11 december 2011, 15:14:15 »
Mijn SuSu MTM-pak is binnen, zie hieronder de foto's. Ik ben benieuwd naar het commentaar.  :wink:

Uploaded with ImageShack.us