Ik ga er van uit dat je het nog niet gewend bent om een pak te dragen, daar het je eerste pak betreft. Daarom denk ik dat MTM geen toegevoegde waarde heeft bij een eerste pak. Mijn ervaring is dat MTM pas leuk is als je een persoonlijke voorkeur hebt ontwikkeld voor hoe jij een pak goed vindt zitten of precies weet waarmee je je collectie wil aanvullen.
Als je redelijk gemiddeld gebouwd bent kun je volgens mij beter pakken van verschillende merken gaan passen en er een kopen die goed (veel MTM pakken zitten ook niet perfect; zet perfect beter uit je hoofd als het een eerste pak is) zit. Als je naar een winkel gaat waar de verkopers enigszins weten wat ze doen kunnen zij je prima adviseren. Vergeet ook niet dat je voor MTM altijd de volle mep betaalt en dat goedkope MTM over het algemeen slechter in elkaar gejankt zit dan een pak van C&A. Dat moet je gewoon niet willen, zonde van je geld en het duurt lang. Daarnaast is de kans groter dat je aan gaat komen dan af gaat vallen.
Natuurlijk zit een handgemaakt full-canvas RTW pak van een duur merk als een trein, maar het is je eerste pak. Daar ga je waarschijnlijk minder lang plezier hebben. De kans groot is dat je er een keer mee na de vrijmibo doorhaalt... Je hebt immers nog geen oud pak om in te zuipen... Als je nog maar 1 pak hebt zou ik beginnen met een pak waar je nog in durft te fietsen, zuipen of dineren en waar je zonder zorgen mee over een hek durft te klimmen. Niets is sneuer dan iemand die heel de tijd voorzichtig doet omdat hij bang is voor een vlek op zijn pak, en niets is tragischer dan iemand die emotioneel reageert als iemand anders per ongeluk een druppel rode wijn over zijn mouw morst. Het is een stuk chiquer als je dar relaxed mee om gaat.
Wacht dus rustig op de uitverkoop, daar hoef je je niet voor te schamen (er is volgens mij zelfs een uitverkoop topic op dit chique forum). Kies voor een pak dat je door de seizoenen heen aan kunt, dus geen flannel en geen licht zomerpak. Vermijdt ook streepjes, ruitjes of een opvallende kleur en ga voor heel donkerblauw of donkergrijs.