Beste allemaal,
Het is al jaren geleden dat ik een keer een pak heb aangeschaft en aangehad, voor mijn eerste baan. Dat was destijds een goedkoop wollen pak van de We (Hij) dat voor het geld best aardig gemaakt was en zat.
Dat pak heb ik niet meer. Omdat een goede vriend gaat trouwen is de tijd gekomen dat ik toch echt weer eens in pak moet. De trouwerij is aanstaand weekend al, dus op maat maken zit er niet in.
Ik ben veel zaken afgelopen, zoals Suit Supply, Oger, Society Shop en Bijenkorf en er was verassend weinig uit het rek wat mij een beetje paste (lengtemaat 47 of daaromtrent) en ook nog in de smaak viel wat stof betreft (bewust gekozen voor de basiskleuren donkerblauw of antraciet, geen streepjes of poespas). Te wijd, mouwen te kort, lengtemaat weer te lang, geen mooie snit, verkeerde stof, onbetaalbaar, dat soort dingen.
Uiteindelijk vond ik bij de outlet van Oger een betaalbaar pak van een mooie stof dat me prettig zat. Oger DFS lijn maar dan flink afgeprijsd. Details die me opvielen: knoopjes mouw zijn los te maken, leuk maar volgens mij horen die vast. Verder zitten er ook knoopjes in de gulp. Dit had ik nog nooit gezien bij een pak, beetje vreemd. Verder wel een nette schouder, smalle taille (goed voor mij) en ook erg (te) smalle pijpen. Stof is van Loro Piana en is een donkerblauwe super 120, beetje naar het grijs toe.
Nu ben ik geen expert, dus ik zou heel graag jullie eerlijke ongezouten mening willen weten over wat er echt vermaakt moet worden voordat ik me erin kan vertonen.
Ik heb hier een paar foto's van het pak. Ik heb het bewust 2 daagjes ingedragen zonder erg voorzichtig te zijn, zodat het niet meer helemaal zo stijf oogt als in de winkel.
Opmerkingen betreffende de foto's en pasvorm:
- voeten ontbreken op sommige foto's, ik weet het, sorry.
- het jasje valt ietwat kort, deels vanwege het model/snit, en misschien ook omdat ik tussen lengtemaat 47 en 49 in zit. Maar daartegenover staat dat elk langer jasje dat ik aantrek me lijziger en suffer maakt, heb ik gemerkt. Vaak stond dan een 48 mooier dan een 49, bijvoorbeeld. Terwijl lengte jasje en mouw dan kielekiele waren. Dat zal mogelijk iets met mijn lichaamsverhoudingen en smalle bouw te maken hebben?
- de pijpen zijn erg smal, iets meer dan 17 cm! Liever had ik ze iets wijder gehad maar goed, zo kwam het pak. Aan de zoom te zien kan er volgens mij wel nog 1 a 2 cm bij, is dat een operatie die te doen is voor de kleermaker?
- mijn vermoeden is dat de mouwen misschien net te kort zijn als ik naar het overhemd eronder kijk. Aan de andere kant komen de mouwen wel netjes op de polsbotten
- de pijpen zijn iets te lang, maar is dat de moeite waard om te veranderen? Het is nu erg netjes gedaan en afgewerkt met band aan de binnenkant. Ik weet niet of een centimeter of anderhalf eraf het nu echt veel mooier maakt. Het is en blijft een smalle pijp.
Heel graag jullie kritiek!
P.S. er is niet veel tijd meer tot aanstaand weekend, dus wellicht kan de kleermaker alleen eenvoudigere aanpassingen nog uitvoeren.