Auteur Topic: Het grote "Mijn eerste pak" topic  (gelezen 110281 keer)

Offline Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Het grote "Mijn eerste pak" topic
« Reactie #1170 Gepost op: 13 januari 2012, 00:22:04 »
Klopt, en al helemaal niets over warmte.

Andere suggestie: een goede mohair of mohair / wol mix. Mohair is perfect voor de zomer vanwege de open weving, hierdoor kun je ook voor een wat zwaardere (280-340gr) mohairmix gaan, die wat duurzamer zal zijn en een mooie drape heeft. En mohair heeft een lichte glans, wat op een pak dat voornamelijk voor bruiloften gebruikt zal worden best kan.
Als je echt snel oververhit raakt, heeft Zegna de Cool Effect bunch. Lijkt me voor Nederland wat overkill, maar goed, leuk dat het er is. Wel zeer lichte stoffen (220gr meen ik) en niet goedkoop. 

Offline Pve

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1171 Gepost op: 11 februari 2012, 17:18:30 »
Heeft er iemand ervaring met zowel New Tailor als Suit Supply?

New Tailor heeft een startpak incl. shirt op maat voor € 699,-
Bij Suit Supply begint MTM rond de € 360,- ex. shirt.

New Tailor is wat aan de hoge kant voor mijn budget, maar als het zich uitbetaald in een goed zittend pak is dat het overwegen natuurlijk waard.

[Ik ben aan de kleine kant en heb in het verleden bij meerdere winkels wat 'uit-het-rek pakken' gepast. Met een ongemakkelijkheid-marge (omdat ik nooit pakken draag) ingecalculeerd, vond ik het er uit zien alsof ik als kleine jongen het pak van mijn vader had aangetrokken. Ik ben niet overtuigd dat een ruimvallende, te lange, mij klein-doen-lijkende broek met wat herstelwerk ineens geweldig zal zitten. Vandaar dat ik maatwerk overweeg]

Offline Mikey Fuoco

• Gebruiker
  • If you have it, flaunt it!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1172 Gepost op: 11 februari 2012, 17:55:13 »
Je moet bij Suitsupply eens vragen uit welke stoffen je kan kiezen voor dat geld. Ik denk dat ze zullen moeten zoeken. Hun 'huis-bunch' doet zo'n 550,-. Daar zou ik dan ook minimaal op rekenen, plus de kosten van een shirt.

Geen ervaring met NT, maar ik betwijfel of je daar uit toonbare stoffen kan kiezen voor dat geld trouwens.

Offline Pve

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1173 Gepost op: 11 februari 2012, 18:12:52 »
Dat is dan ook niet de vraag ;) Maar als je betere suggesties voor een startpak weet hoor ik die graag, merci.

Offline Sergio

• Global Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
« Reactie #1174 Gepost op: 11 februari 2012, 18:25:43 »
Heeft er iemand ervaring met zowel New Tailor als Suit Supply?

New Tailor heeft een startpak incl. shirt op maat voor € 699,-
Bij Suit Supply begint MTM rond de € 360,- ex. shirt.

New Tailor is wat aan de hoge kant voor mijn budget, maar als het zich uitbetaald in een goed zittend pak is dat het overwegen natuurlijk waard.

[Ik ben aan de kleine kant en heb in het verleden bij meerdere winkels wat 'uit-het-rek pakken' gepast. Met een ongemakkelijkheid-marge (omdat ik nooit pakken draag) ingecalculeerd, vond ik het er uit zien alsof ik als kleine jongen het pak van mijn vader had aangetrokken. Ik ben niet overtuigd dat een ruimvallende, te lange, mij klein-doen-lijkende broek met wat herstelwerk ineens geweldig zal zitten. Vandaar dat ik maatwerk overweeg]

Volgens mij begint MTM bij SuitSupply tegenwoordig bij 449 euro, daaronder betreft het veel minder keuze in stoffen en maatopties.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Offline nielstre

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1175 Gepost op: 14 februari 2012, 17:49:23 »
Hoe komt het dat er op het forum niets terug te vinden is van BeSuited. Ze blijken toch enkele winkels in Nederland te hebben, maar kan hier dus niet echt iets van terugvinden over de kwaliteit.

Offline Charlie

• Gebruiker
  • Britse kwaliteit!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1176 Gepost op: 14 februari 2012, 18:56:28 »
Als 't hier niet staat zal 't wel bagger zijn. Dit neemt niet weg dat wat hier wel staat ook niet altijd kwaliteit is.
"A man should look as if he had bought his clothes with intelligence;
put them on with care and then forgotten all about them."

.
- Sir Hardy Amies (1909-2003)

Offline Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
« Reactie #1177 Gepost op: 14 februari 2012, 21:02:07 »
Als 't hier niet staat zal 't wel bagger zijn.

Niet altijd, maar grote kans.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Offline abel

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1178 Gepost op: 24 februari 2012, 20:38:11 »
Weet iemand een goede locatie voor het kopen van (trouw)pak in Eindhoven?

Budget ligt tussen de 500 en 800 euro.

Ik wil graag voor een pak kiezen dat ik ook na de trouwerij nog zakelijk en/of feestelijk kan gebruiken.

Alvast bedankt!

Offline Pat

• Gebruiker
  • Don't touch the watch!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1179 Gepost op: 24 februari 2012, 21:08:38 »
In Eindhoven weet ik niks. Ik denk dat je het in Maastricht moet gaan zoeken.

We hebben sowieso een trouwpak topic:
http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php/topic,3978.0.html

It's not whether you win or lose, it's how you play the game.

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • The Rake of the Riviera.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1180 Gepost op: 20 april 2012, 22:23:16 »
De nieuwe Business Basics van Vanita verdienen hier natuurlijk ook een plekje:

Blogpost 1: http://blog.vanita.nl/2012/04/business-basics-return-of-mack.html

Blogpost 2: http://blog.vanita.nl/2012/04/maakwijzer-business-basics.html

Vanaf: € 599,-
Chi nasce quatro nun more tunno.

Offline Frank

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1181 Gepost op: 24 april 2012, 20:15:14 »
Beste allemaal,

Het is al jaren geleden dat ik een keer een pak heb aangeschaft en aangehad, voor mijn eerste baan. Dat was destijds een goedkoop wollen pak van de We (Hij) dat voor het geld best aardig gemaakt was en zat.

Dat pak heb ik niet meer. Omdat een goede vriend gaat trouwen is de tijd gekomen dat ik toch echt weer eens in pak moet. De trouwerij is aanstaand weekend al, dus op maat maken zit er niet in.

Ik ben veel zaken afgelopen, zoals Suit Supply, Oger, Society Shop en Bijenkorf en er was verassend weinig uit het rek wat mij een beetje paste (lengtemaat 47 of daaromtrent) en ook nog in de smaak viel wat stof betreft (bewust gekozen voor de basiskleuren donkerblauw of antraciet, geen streepjes of poespas). Te wijd, mouwen te kort, lengtemaat weer te lang, geen mooie snit, verkeerde stof, onbetaalbaar, dat soort dingen.

Uiteindelijk vond ik bij de outlet van Oger een betaalbaar pak van een mooie stof dat me prettig zat. Oger DFS lijn maar dan flink afgeprijsd. Details die me opvielen: knoopjes mouw zijn los te maken, leuk maar volgens mij horen die vast. Verder zitten er ook knoopjes in de gulp. Dit had ik nog nooit gezien bij een pak, beetje vreemd. Verder wel een nette schouder, smalle taille (goed voor mij) en ook erg (te) smalle pijpen. Stof is van Loro Piana en is een donkerblauwe super 120, beetje naar het grijs toe.

Nu ben ik geen expert, dus ik zou heel graag jullie eerlijke ongezouten mening willen weten over wat er echt vermaakt moet worden voordat ik me erin kan vertonen.

Ik heb hier een paar foto's van het pak. Ik heb het bewust 2 daagjes ingedragen zonder erg voorzichtig te zijn, zodat het niet meer helemaal zo stijf oogt als in de winkel.

Opmerkingen betreffende de foto's en pasvorm:
- voeten ontbreken op sommige foto's, ik weet het, sorry.
- het jasje valt ietwat kort, deels vanwege het model/snit, en misschien ook omdat ik tussen lengtemaat 47 en 49 in zit. Maar daartegenover staat dat elk langer jasje dat ik aantrek me lijziger en suffer maakt, heb ik gemerkt. Vaak stond dan een 48 mooier dan een 49, bijvoorbeeld. Terwijl lengte jasje en mouw dan kielekiele waren. Dat zal mogelijk iets met mijn lichaamsverhoudingen en smalle bouw te maken hebben?
- de pijpen zijn erg smal, iets meer dan 17 cm! Liever had ik ze iets wijder gehad maar goed, zo kwam het pak. Aan de zoom te zien kan er volgens mij wel nog 1 a 2 cm bij, is dat een operatie die te doen is voor de kleermaker?
- mijn vermoeden is dat de mouwen misschien net te kort zijn als ik naar het overhemd eronder kijk. Aan de andere kant komen de mouwen wel netjes op de polsbotten
- de pijpen zijn iets te lang, maar is dat de moeite waard om te veranderen? Het is nu erg netjes gedaan en afgewerkt met band aan de binnenkant. Ik weet niet of een centimeter of anderhalf eraf het nu echt veel mooier maakt. Het is en blijft een smalle pijp.

Heel graag jullie kritiek!

P.S. er is niet veel tijd meer tot aanstaand weekend, dus wellicht kan de kleermaker alleen eenvoudigere aanpassingen nog uitvoeren.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2012, 20:22:15 door Frank »

Offline Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1182 Gepost op: 24 april 2012, 20:21:36 »
Voor niet verbouwd uit het rek voor wenag is het zeker niet verkeerd. Wel eens mbt de smalle pijpen. Kun je 2 dingen aan doen. Verbreden, wat niet aan te raden is, of verkorten. En wel zover dat deze op de schoen valt, en niet probeert eroverheen te vallen. Dit ook om die knikken weg te krijgen. Wel gladde kousen cq sokken dragen, anders blijft de broek "plakken"

Offline greggo

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1183 Gepost op: 24 april 2012, 20:33:58 »
Ik vind het er prima uitzien. Wel even de pijpjes laten inkorten en persoonlijk zou ik ook nog een ander paar schoenen kiezen (kleur past wel goed).

Offline floriss

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1184 Gepost op: 24 april 2012, 20:34:22 »
Idd, de pijpen wat verkorten en je loopt er keurig bij. Dat kan vrij snel, hier vind je goede adressen. Moet lukken voor dit weekend met een beetje geluk.

Offline Frank

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1185 Gepost op: 24 april 2012, 20:39:03 »
Dank voor de snelle reacties! Met de mouwlengte kom ik dus wel weg?

Stromen: waarom is verbreden niet aan te raden, wordt het er niet mooier op? En oplossing 2: is een kortere pijp optisch minder smal ofzo? Mag er helemaal geen knik meer in met zo'n smalle pijp? Dat wordt dan wel erg hoogwater bij zitten denk ik zo.

Greggo, schoenen kunnen inderdaad mooier maar mijn ooit aangeschafte van Liers zien er helemaal uit als schuiten onder de smalle pijp... Mooie nieuwe wordt natuurlijk een dure grap.

Floris: dank voor de adressen. Ik zal zo kijken. Ik dacht zelf aan de Toverschaar hier in Amsterdam, dat is lekker dichtbij, of anders Vingerhoed tegenover Oger.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2012, 20:41:18 door Frank »

Offline GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
« Reactie #1186 Gepost op: 24 april 2012, 21:06:31 »
Een kleine break (knik) mag, hoort zelfs. Maar de stof aan het eind van jouw broekspijpen ballont helemaal op (kun je bij bijna alle foto's wel zien) omdat er teveel stof over is. Niet heel fraai, dus zou ze zeker verkorten.

Offline Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1187 Gepost op: 24 april 2012, 21:35:19 »
Het pak kom je absoluut goed mee weg, zit zelfs vrij mooi. De mouwen horen 1 à 2 cm van het manchet van het shirt te tonen. Dit kan goed dus. Inderdaad iets van de broekspijpen af zodat ze mooier vallen, maar nog wel op de schoen vallen. 17 cm is zelfs tegenwoordig, nu smalle pijpen 'in' zijn, nog vrij smal. Ik weet niet wat het wijder maken van de pijpen voor effect heeft, maar ik zou de mogelijkheid zeker nog even onderzoeken.

De knopen op de mouw die open kunnen is traditioneel juist een kenmerk van maatwerk.

Offline Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Blog
« Reactie #1188 Gepost op: 24 april 2012, 21:45:02 »
Mooi pak. Broek inderdaad iets inkorten, niet verwijden. Misschien dat iemand een plaatje bij de hand heeft hoe de broek moet vallen? Ik kan het niet zo snel een mooie foto vinden...

Offline Timmiliani

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1189 Gepost op: 24 april 2012, 21:45:39 »
Mooi "Oger catalogus" loopje op de laatste foto.  :wink:
Jasje zit inderdaad mooi, broek wat korter en gaan!
Advertisement is based on one thing, happiness.

Offline jordi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1190 Gepost op: 24 april 2012, 22:50:07 »
Ik zou de broeklengte iets korte doen zodat hij van voor 1x breekt op de voorkant van je schoen. Achterkant moet vallen tot de bovenkant van je hak.

Offline Frank

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1191 Gepost op: 25 april 2012, 15:16:39 »
Dank allen, ik ga vanavond naar het atelier en laat in ieder geval de broek een paar cm inkorten en vraag ook naar de mogelijkheid van het wat wijder maken van de pijp. Het jasje laat ik voorlopig voor wat het is.

Offline Frank

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1192 Gepost op: 25 april 2012, 15:19:43 »
Mooi "Oger catalogus" loopje op de laatste foto.  :wink:
Jasje zit inderdaad mooi, broek wat korter en gaan!

Haha ja, ik had die actiefoto er toevallig bij staan omdat ik te snel terug liep naar de camera, en vond hem wel grappig. Toont toch wat beter dan alleen van die stijve "paspop" foto's.

Offline Daze

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1193 Gepost op: 25 april 2012, 17:54:01 »
Frank,

Dat is een goed zittend pak, ook tijdens het bewegen. Mocht je een niet-effen das in je bezit hebben of tijd hebben om deze nog te bemachtigen voor het weekend, dan zou ik je dat aanraden. Een polka dot/streep/subtiele paisley; allemaal goede opties.

Offline Frank

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1194 Gepost op: 25 april 2012, 19:34:43 »
Ja daar twijfel ik nog over, ik wilde het onopvallend houden omdat de aandacht toch naar het bruidspaar hoort te gaan, vandaar de effen das. Maar polka-dot vind ik vaak mooi... dan wel in een feestelijke kleurencombinatie. Zijn er eigenlijk kleuren "not done" bij een bruiloft? Wie kent de etiquette?

Offline wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1195 Gepost op: 25 april 2012, 20:47:31 »
dat ligt nogal aan de sociale status van het bruidspaar. meestentijds doe je het in olanda prima in een avocado-kleurige db met glansje. qua das dan iets in het walt disneygenre. so, no worrys.  :mrgreen: lekker zuipen.

Offline Bob4881

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1196 Gepost op: 26 april 2012, 10:33:32 »
Bij veel bruiloften wordt er nog weleens een thema kleur gebruikt. In dat geval kan je je daarop aanpassen.

Offline Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1197 Gepost op: 26 april 2012, 11:00:20 »

Yep, ziet er prima uit, zeker met die gesuggereerde kleine aanpassingen. Geen zorgen!

(De man in het pak is ook belangrijk, en op mij kom je sympathiek over, voor wat dat waard is.)

Nog een tip –werkt zelfs bij je moeder!–: rechtop bewegen, alsof er met touwtjes aan je oren, schouders, heupen wordt getrokken. 't Is misschien effe wennen –een goed pak helpt darbij!– maar onderscheidt je van een wasmachine-verkoper. Anders gezegd: met het goeie postuur valt zelfs een voordelig pak beter! Zeker in 't begin zal het even wennen zijn, maar lummelen en hangen doe je maar in vrijetijdskleding!  :twisted:

Zoek het inderdaad verder in een mooie, eigenzinnige das –die zijn prijzig, per definitie, sorry– en een nonchalant, stijlvol pochet: 't is geen verkleedpartij, maar 'gewoon' er goed uit zien. Voor je het weet ben je er aan gewend.

Good luck. (En welkom ook.)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Offline Frank

• Nieuwe gebruiker
    • Bekijk profiel
« Reactie #1198 Gepost op: 27 april 2012, 18:55:46 »
Heinzelmann,

Dank voor het welkom, de complimenten en zeker ook de marionettentip.

De broek is inmiddels keurig op lengte gemaakt en valt veel netter over de schoen: hij breekt aan de voorkant 1 keer en aan de achterkant niet.

Leuke materie is dit. Nieuwsgierig geworden ben ik ook gaan kijken hoe het jasje in elkaar gezet is. O.a. dankzij dit forum heb ik na een paar uurtjes lezen kennis gemaakt met zaken als full-canvas, gepikeerde revers, sousbras, paspels, knoopaanzetten, dupont zakjes, coin pockets, after dinner splits, om maar wat te noemen. Nader onderzoek leert mij dat Oger dit jasje kleurig volgens de regels heeft gemaakt met al deze kenmerken, dus ook gepikeerde revers en canvas tot onderaan: dat valt me niet tegen.

Nog wel een vraagje wat betreft de dichtgestikte zakken. Die wil ik eigenlijk wel open, dat mag toch? Een zak moet ook echt een zak zijn, vind ik. En trouwens, een knoopsgat ook echt een gat. Het knoopsat in het revers is ook dicht maar er zit wel een bloemlusje op de achterkant v.d. revers. Dit knoopsgat ook openmaken? Ik kan niet goed zien of er stiksel in zit of gewoon de stof.

En nog iets: hebben de verschillende binnenzakken in het jasje nog specifieke functies?

Ik kom tegen: rechtsboven een grote met knoop (portefeuille?), linksboven een grote zonder, daar direct onder een kleinere en helemaal onderaan een middelgrote. Wat hoort waarin?
« Laatst bewerkt op: 27 april 2012, 19:15:17 door Frank »

Offline Mediaman

• Gebruiker
  • The Rake of the Riviera.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1199 Gepost op: 27 april 2012, 19:12:08 »
Het openen van zaken 'mag' zeker, valt onder persoonlijke voorkeuren.
Chi nasce quatro nun more tunno.